Remaskrik i Drammen

AAS + DRAMMEN = SANT: «Her i Drammen handler Aass bryggeri om mye mer enn prisen på øl», skriver politisk redaktør i DT, Karianne Braathen.

AAS + DRAMMEN = SANT: «Her i Drammen handler Aass bryggeri om mye mer enn prisen på øl», skriver politisk redaktør i DT, Karianne Braathen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Remas siste «gladmelding» til kundene sine har møtt alt annet enn glede i Drammen.

DEL

Leder«Rema satser på mikrobryggerier», skriver Rema 1000 i en pressemelding 8. januar. «I Drammen vil REMA 1000 selge produkter fra Aass og Hansa vil være representert i Bergen», står det litt lenger ned i skrivet. Meldingen fra Rema var ment som en gladsak, men for Aass og Drammen var den en real kalddusj.

Ved å gi plass til flere mikrobryggerier fremfor medium-bryggerier som Aass og Mack, bidrar kjeden til å slå bort et av beina de få lokale, mediumstore bryggeribedriftene, fortsatt står på.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER.

Det er både rimelig og fornuftig av Rema å la et par Aass-produkter fortsatt leve sine liv i butikker i Drammen, men mange av millionene Aass hadde i inntekter ved å være til stede i Rema 1000-butikker over hele landet i i fjor, fordufter nå som øldugg for solen.

Administrerende direktør ved Aass bryggeri, Christian Aass, bekreftet før helgen at Aass og Rema ikke lenger er «bestevenner»: «Det som er bygget opp gjennom en årrekke er nå borte med et pennestrøk», sa han. Danskeide Ringnes blir førstevalget i Remas såkalte «bestevenn»-strategi.

Facebook er Macks administrerende direktør, Harald Bredrup hardere i tonen. Han varsler at det er en god del nordnorske gloser han kunne tenke seg å bruke: «Dette handler om vår mulighet til å overleve».

Det er få identitetsskapende, store merkevarenavn igjen i Norge. I dagligvarebransjen er, som i de aller fleste bransjer, all makt samlet på få hender. Tre, faktisk: Coop, NorgesGruppen og Rema 1000.  Av de tre er Rema minst og gjør nå grep for å styrke sin posisjon. 

Små- og mellomstore produsenter er prisgitt de store kjedene og må hele tiden gjøre seg både lekre og lukrative for å få sin plass i hyllene. Marginene for mange produsenter er små. Varer må selges i store kvanta for å gi den nødvendige fortjeneste. Samtidig konkurrerer leverandørene med kjedenes egne merkevarer i stadig større grad.

Dette er ikke noe nytt. Tvert imot. Det er gammelt nytt. Mange små og mellomstore bedrifter er for lengst historie.

Fremveksten av lokale mikrobryggerier, økologiske gårdsprodukter og små osteprodusenter er et hyggelig tilskudd til den totale varefloraen i daglivareforretningene. Økonomisk utgjør dette imidlertid en mikroskopisk del av markedet. Det er denne lille fliken av Rema-menyen Norgres eldste bryggeri nå skal få lov å utfolde seg på i det lokale markedet.

Aass bryggeri har på imponerende vis overlevd sterke markedsmekanismer de siste 20 årene. Bryggeriet har klart å beholde sin posisjon som en stor, nasjonal aktør med en lokal forankring i en krevende bransje der de fleste har gitt opp eller solgt ut.

Så er spørsmålet hva Aass bryggeri gjør når Rema 1000 stenger døren til store deler av Norge. Klarer de å knytte seg tettere til de andre to store aktørene? Drammensbedriften har satset stort på innovasjon av nye produkter og har heldigvis flere bein å stå på.

Hva med forbrukeren? Kommer han eller hun til å huske sitt Facebook-raseri når helgens innkjøp skal gjøres? Vil vi glemme Remas behandling av en av byens stoltheter så lett?

«Jeg tror dette blåser over», sier Rema-kjøpmann Rolf Aasgaard Henden i Drammen. Historien viser at han kan ha rett. Mange slike forbrukerprotester blåser over. Det koster lite å blåse seg opp på sosiale medier, litt mer å endre vaner.

Akkurat nå har en dyr kampanje strandet her i Drammen og ordet Rema har fått en særs dårlig klang.

Det ropes kanskje høyest i Nord-Norge, men vi drammensere kan være nokså seige. Aass har mange venner og en egen venneforening som tidligere har markert seg. Det ville være rart om Rema 1000, med sin kunnskap og erfaring, har undervurdert disse kreftene.

Her i Drammen handler Aass bryggeri om mye mer enn prisen på øl. Bryggeriet er en del av byens identitet. Bare tanken på at Aass bryggeri ikke skal speile seg i elva som en levende industribedrift, er uhyrlig for de aller fleste drammensere. Når Rema blir en trussel mot dette bildet, må de regne med at Drammen truer tilbake.

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT. NO:

* Gratulerer, statsråd Vidar Helgesen!

* Det er ingen skam å snu – bygg blokker et annet sted

* «Jeg vil ha flere lærere som Magnus Weggesrud. Lærere som er åpne om legning, tro og tvil.»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags