I motsetning til Wetterstad har vi ingen tro på mer penger uten at bilister deler regningen

DEL

MeningerRoy Wetterstad i Norsk Lastebileierforbund og jeg er helt enige om at vi trenger å løse trafikksituasjonen rundt Drammen. Vi vil begge ha bedre veier.

Fylkesvei 36 og fylkesvei 319 Svelvikveien er bare to av veiprosjektene som sårt trenger de midlene som Buskerud Bypakke 2 kunne bidratt med. Men bypakken ble stemt ned, noe Wetterstad og Lastebileierne mener bør feires. Ingen bomfinansiering betyr også mindre penger til buss. Det kan føre til at flere bruker privatbil, slik at det blir enda mer slitasje på veiene.

Igangsettingen av de viktige samferdselsprosjektene, som skulle bedre hverdagen for folk som skal på jobb og ikke minst for transportørene, blir nå utsatt. Det er det ingen grunn til å rope hurra for.

LES OGSÅ:

Wetterstad kaller meg pessimist og negativ fordi jeg kritiserer det politiske vedtaket som satt stopp for alle de viktige tiltakene i Buskerud Bypakke 2. Han har tro på større statlig finansiering.

Vi synes heller ikke at bompenger er ideelt for transportørene, men i motsetning til Wetterstad har vi ingen tro på at det vil bli bevilget mer penger til samferdsel uten at de som kjører på veien må ta deler av regningen. Det er planlagt å bruke 1000 milliarder kroner til samferdsel i inneværende transportplan, det vil bli krevende å finansiere over statsbudsjettene de kommende år.

NHO er opptatt av en bedre veifinansieringspolitikk her i landet. På sikt må alle bompenger og bilrelaterte avgifter erstattes med elektronisk veiprising. En slik ordning vil se på hvor miljøvennlig kjøretøyet er, hvor du kjører og når på døgnet du kjører. Fram til et slikt system blir utviklet og tatt i bruk, er bompenger et nødvendig onde. 

Bompengestans betyr utsettelse og stans i utbygging. Det vil koste lastebileierne og resten av næringslivet dyrt.

LES OGSÅ:

LES OGSÅ:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags