Akkurat nå er jeg flau over å si at jeg er fra Drammen

Av
DEL

MeningerKaoset i det politiske Drammen lover ikke godt for byens videre utvikling.

I flere år var jeg lokalpolitisk aktiv for Drammen Høyre. Jeg sto på stand, banket dører og delte ut løpesedler. I den inneværende perioden har jeg også vært vararepresentant til bystyret. Grunnen var enkel. Jeg ville gjøre en innsats for byen og mente Høyre var det beste partiet til å utvikle Drammen videre.

Man er aldri helt enig med et partiprogram, men de konservative verdiene som ligger til grunn i Høyre og tanken om å gi enkeltmennesker og familier frihet til å velge selv, har gjort at jeg aldri har vært i tvil om hva jeg skal stemme.

Ved neste kommunevalg er jeg derimot usikker.

LES OGSÅ: Den store bomdebatten: - Med slike venner, trenger du søren ingen fiender!

I 2020 blir Drammen en av landets største kommuner når vi får selskap av Nedre Eiker og Svelvik.

At Drammen har hatt en positiv utvikling de siste årene er vi alle enige om. Spørsmålet er hvor veien går videre.

Næringsvekst, skole, eldreomsorg og ikke minst samferdsel er bare noen av de store prosjektene det nye bystyret skal håndtere. Da trenger vi en tydelig politisk ledelse som klarer å skape enighet og fremdrift. Om Drammen Høyre er partiet som klarer å gjøre det, er jeg mer og mer usikker på etter å ha fulgt bompengedebatten fra sidelinjen. Når det er sagt, er jeg ikke noe mer trygg på noen av de andre partiene.

Jeg synes det er fryktelig synd at en så viktig debatt har utviklet seg til å bli det som fremstår som ren polemikk for eller mot bom.

LES OGSÅ: Har du falt av bomsaken? Få oversikten her

På spørsmål om man vil ha bomring rundt Drammen tror jeg de fleste vil si nei. Hvis man spør de samme folkene om de vil ha nye veier, mindre køer og bedre kollektivtilbud tror jeg de fleste vil svare ja.

Da handler det om å finne en gylden middelvei.

En bomring tror jeg vil være et dårlig alternativ både for næringslivet og for familiene. For næringslivet fordi det sannsynligvis vil bremse en sårt tiltrengt næringsvekst. For familiene fordi det vil ramme de med presset økonomi hardest og dermed også være usosialt.

Men – hvis byutviklingen i Drammen skal fortsette kan vi ikke fortsette å stå i kø på Grønland, i Konnerudbakken og på Svelvikveien. Vi kan heller ikke opprettholde biltettheten som er blant er de høyeste i landet ifølge SSB. Noe må gjøres dersom vi fortsatt skal kunne nikke anerkjennende når folk utenfra sier at det har skjedd så mye fint i Drammen.

Jeg tror de fleste vil akseptere å bli med på spleiselaget hvis vi tydelig klarer å se hva det betyr for oss selv og for byen. Der har politikerne sviktet til tross for utallige kommunikasjonskampanjer om Buskerudbyen.

LES OGSÅ: «Gamle» Høyre nekter å gi opp bompakka – refser Haaning for soloutspill

En bomring er ikke den beste ideen, men det kunne jo gått an og sett for seg at vi bidro over skatteseddelen?

I stedet for å gå i skyttergravene burde lokalpolitikerne heller bruke kreftene på å påvirke sentrale politikere til å finne andre løsninger på finansiering enn bompenger.

Som gammel Høyre-velger sitter det langt inne å foreslå økte skatter, men jeg synes det er rart ingen lefler med tanken. Fordelingen hadde blitt jevnere og det hadde blitt enklere å gjennomføre nødvendige løft på vei og kollektiv.

Det som er sikkert er at nye Drammen i hvert fall ikke er tjent med det kaoset som råder nå hvor man ikke engang internt i partiene klarer å bli enige.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags