Hvem tror de vi er? Jimmy Kjøtthue?

Av
DEL

MeningerBom-bom-bom!

Slik lød det nok ofte i Chicago på 1920-tallet, når underverdenens overmann Dickie Dick Dickens var ute på eventyr, og Jim Kjøtthue Cooper fikk unngjelde. Men har Dickies`gangstervirksomhet noe å gjøre med drammensernes rettferdige kamp mot bomring 100 år senere?

De med noen år på baken husker nok radioteaterets legendariske hørespill om Chicagos farligste mann, kjæresten Effi Marconi, godslige Opa Crackle og smånaive Bonzo. Sistnevnte var jo han med de overtroiske slagordene à la «Gifter du deg klokka ni, blir du lykkelig og bli´ – venter du til ti, får du svi.». Om Bonzo også står bak det ikke fullt så kjente elvebyenordtaket «Kutt ut Bypakke 2 og bommer - da får Drammen en herlig sommer», skal derimot være usagt.

Noen politikere, på både nasjonalt og lokalt plan, har i lang tid prøvd å innbille oss at alt blir så bra hvis bare privatbilismen strupes. Det gjøres ved at man gjør det maksimalt dyrt og vanskelig å komme seg til bysentrum med bil.

Men, her er det altså noe muffens, som Dickie ville sagt det. For noen har prøvd å lure oss, ja , tror de vi er Jim Kjøtthue? Vi skulle lures til å tro at for eks. den eneste måten å få flere kollektivavganger på er å beleire Drammen og bykjernen med en mur av betalingsautomater. Feil! Bomskudd! Bom-bom-bom!

LES OGSÅ: Den store bomdebatten: - Med slike venner, trenger du søren ingen fiender!

Den store skurken, i følge visse, for å bruke Dickens-terminologi, er visst bilistene. Disse «bandittene» som etter sigende grovt utnytter veiene våre. For enkelte politikere mener tydeligvis at de som bruker gatene til automobilkjøring, som Effi ville kalt det, ja de bør også betale for sykkelstier, kollektivtransport og veier (både her og der). Men hva er det  for en frekkhet av en røveridé?

Ut fra samme tankegang burde vel i så fall togpassasjerer betale ekstra for togskinnebruken, og småbarnsfamilier kunne jo dekke bygging av barnehager og skoler? Det er jo de som bruker disse tilbudene... Ok, dette var to latterlige eksempler, det skal innrømmes, men de illustrerer litt av den nesten gangsteraktige holdningen overfor bilismen.

Men hvem er egentlig disse ødeleggende bilistene? Folk som for moro skyld kynisk kjører frem og tilbake uten mål og mening for å forpeste drammensluften? Nei, det er i all hovedsak foreldre som kanskje kjører niåringen til trening, for etterpå å besøke bestemor på sykehjemmet i en annen bydel. Det er en eldre mann, kanskje med gangbesvær, på vei til en venn eller til legebesøk. Det er arbeidsfolk som jobber et sted der det ikke finnes kollektivtransport. Med andre ord helt vanlige drammensere med presset tid som foretar høyst nødvendige turer.

LES OGSÅ: Den store bomdebatten: - Med slike venner, trenger du søren ingen fiender!

Noen der oppe i «overadministrasjonen» (jfr. Bør Børson) synes sikkert det er en kvikk tanke at myndighetene ved hjelp av bomring ser sitt snitt til å bygge sykkelstier som er bekostet utenfor kommunebudsjettet, eller bygge en ny vei (eller bro?) vi kanskje ikke trenger (?) uten at det tas via skatteseddelen.

Muffens er bare fornavnet, og godtroende sjeler av Bonzo-typen kan fort tro at bombeleiring liksom er noe helt nødvendig.

Men selvsagt kan eventuelle nødvendige tiltak finansieres på annet vis.

Myndighetene er godt i gang med krigen mot bilistene, men i flere byer er det ennå tid til å snu, ikke minst i Drammen. Man skulle faktisk tro det store målet med ymse tiltak var å legge bysentra øde. I flere år har man på ulike vis gjort det ekstra vanskelig å bruke bil. Avgifter, dyrere og færre gateparkeringsplasser mm. gjør sitt, og nå skal byen altså bombarderes med bommer? Resultatet av tiltakene er lite folk i bysentrum, tomme butikklokaler og manglende miljø. En gigant «bom-mert»!

LES OGSÅ: Store veiprosjekter i fare: – Kan ikke gjennomføres uten bompenger

Hva Chicagos kvinneforening, dit Dickie Dick Dickens ble invitert for å tale, hadde sagt til dette, er jeg lite kjent med, men for noen uker siden kom gladnyheten om at ordførerkandidat Fredrik Haaning hadde snudd etter massiv protest fra drammenserne. Fornuftig! For 30.000 har skrevet under opprop mot bomringen, og glem ikke at de fleste av disse har familiemedlemmer bak seg og med seg.

Det må derfor være lov å fastslå at en usedvanlig stor del av Drammens befolkning sier et bombastisk nei til bommer. Haaning synes derfor å være en klok mann, og det står stor respekt av det å lytte til folket i denne type sak og snu i tide. Også et par andre partier har fra før av tatt klare nei-standpunkt. Bra!

Noen ynder å fremstille det som at alle, så lett som bare det, kan skrote bilen og sykle i stedet. Men alle kan faktisk ikke bruke sykkel eller gå til buss/tog, for mange bor landlig til. På steder der det er helt nødvendig med bil. Kan hende er folk litt skrøpelige, kanskje skal man hente medisiner ett sted og deretter levere mat til mormor et helt annet sted. Hvor praktisk er det da å ta buss, eller hvor lett er det å sykle? I sne og vind? Med barn som skal leveres i barnehagen?

Bomring er et urettferdig og lite treffsikkert tiltak. Et bomskudd. I stedet for å forsøke å nedlegge privatbilisme og flytrafikk, må vi effektivt arbeide for miljøet ved å utvikle teknikken, slik at utslippene kan minimaliseres.  Og den tekniske utviklingen går i rasende fart.

LES OGSÅ: Har du falt av bomsaken? Få oversikten her

Lokalvalget nærmer seg. Det er her vi har vår mulighet. Vi krever krystallklare avklaringer og løfter fra partiene, ikke vage antydninger om å «se på saken» etter valget. Får vi ikke løfter i tide, må vi proteststemme på de partiene som er tydelige før valget.

I mellomtiden kan man dra,  med sykkel(?), til storartede Drammens Bibliotek for å låne hørespillene om Dickie Dick Dickens.

Underholdende røverhistorier fra en fordums tid, selvsagt, men «bom-pengeran» truer oss også i dag.

Vi er dannede i Drammen. Ingen gule vester å se, knapt et fakkeltog, men la oss stille opp hvis kampanjen mot bomring trenger oss. For det er på høy tid å reagere. 9. september blir derfor en folkeavstemning. Folkeaksjonen mot bompenger.

Nei til Buskerudbypakke 2.

Bom-bom-bom!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags