At enkelte næringslivstopper frykter trafikkaos om bompengene stoppes, sier mye om deres kompetansenivå

Av
DEL

MeningerFørst nå som bompakken Buskerudbypakke 2 (BBP 2) i Drammen henger i en tynn tråd, har bomdebatten tatt fyr for alvor.

Etter å ha vedtatt bompenger i Drammen tre ganger og kastet bort mangfoldig millioner av skattebetalernes penger, sier flere i Høyre nå at de plutselig er enig med Frp og ikke lenger ønsker bompenger. Dette gjør de selvsagt for ikke å bli valgets tapere.

Snuoperasjoner er ikke nytt for Drammen Høyre, som tidligere lovet at de vil gå imot bomring før et valg, for senere å snu og gå inn for bomring.

Det tryggeste er å stemme på et parti som ikke snur kappen etter vinden- og som har stått støtt i dette spørsmålet hele veien. Det er det faktisk bare Frp som har gjort.

Hadde det ikke vært for Drammen Frps innbitte motstand, hadde allerede bommene stått i Drammen. De andre partiene i Drammen har nemlig to ganger tidligere vedtatt at bilistene skal betale svimlende summer, uten at et eneste problem blir løst. Sannheten er at flertallet helt ukritisk har sagt ja til hva som helst for å få innført bompenger.

LES OGSÅ: Næringslivet i regionen trenger kompetanse og flinke folk i ulike stillinger.
LES OGSÅ: Næringslivet bekymret og forundret over Høyres kuvending i bomsaken: – Det kan bli kaos i Drammen

Hadde ikke det forrige forsøket blitt stoppet, hadde bilistene måttet betale flerfoldige milliarder for en pakke som ville skapt kø, kork og kaos i hele distriktet. Planen var nemlig å innskrenke fremkommeligheten dramatisk for bilistene i Rosenkrantzgata, noe som ville lammet biltrafikken mye mer enn det fatale lyskrysset i Telthusgata, som også kom fra Buskerudbyen.

Etter påtrykk fra Frp som vekket innbyggerne, har dette blitt stoppet.

Drammen Høyre har dessverre hele tiden vist skremmende dårlig dømmekraft i bomsaken. En stemme til Høyre vil fortsatt være en stemme til et parti uten troverdighet på lokal samferdselspolitikk.  

Flere stemmer i næringslivet har vært aktive i bompengestriden. Felles for de fleste som har vært fremme i mediene er at de støtter bompenger og at de ellers ikke har greie på hva Buskerudbypakke 2 innebærer. At enkelte næringslivstopper frykter trafikkaos om bompengene stoppes, sier mye om deres kompetansenivå.

LES OGSÅ: Den store bomdebatten: – Med slike venner, trenger du søren ingen fiender!

Sannheten er nemlig at Buskerudbypakke 2 ikke vil løse noen trafikkproblemer. Flesteparten av bilistenes penger skal gå til helt andre formål enn vei, og det er bare noen få veiprosjekter som er med i pakken. Ingen av disse vil løse noen større trafikkproblemer for byen eller distriktet.

Riktignok er disse veiprosjektene med i pakken: Holmenbrua, Strømsåstunnelen, Konnerudnedføringen, deler av Bjørnstjerne Bjørnsonsgate og ny svelvikvei.

Holmenbrua er imidlertid helt nødvendig fordi den er gammel og falleferdig, den kommer ikke til å øke kapasiteten eller løse noen fremkommelighetsproblemer. Staten er nødt til å finansiere denne selv og kommer til å gjøre det uansett om det ikke blir bompenger.

Strømsåstunnelen kommer heller ikke til å gi høyere kapasitet eller løse fremkommelighetsproblemer, dette er bare et sikkerhetskrav fra EU. Det blir fortsatt to felt i begge ender av tunnelen, så kapasiteten blir den samme.

LES OGSÅ: Ingen garantier for Holmenbrua eller Strømsåstunnelen fra ministeren: – Trodde virkelig Høyre at de kunne holde innbyggerne for narr fram til valget?

De eneste veiene som vil gi bedre kapasitet og faktisk utgjøre en forskjell, er Svelvikveien og Konnerud-nedføringen. Men disse løser kun noen lokale utfordringer i bydelene og har lite eller ingenting å si for helheten i byen og distriktet.

Når slike veiprosjekter puttes inn i en bypakke, betaler ikke bilistene det veien koster, men må i tillegg betale for masse rart som ikke har med veier å gjøre.

Heller ikke en eventuell økning i kollektivtilbudet vil avhjelpe trafikkproblemene i distriktet. Beregninger viser nemlig at det uansett vil være like mange biler på veiene i fremtiden, selv med økt kollektivtilbud og bompenger.

Det er derfor vanskelig å finne noen rasjonelle grunner for at Næringslivsforeningen og en del næringslivsledere ønsker bompenger. Det er mulig de har latt seg forføre av fagre løfter om bedre fremkommelighet, men dette er altså lureri.

LES OGSÅ: Store veiprosjekter i fare: – Kan ikke gjennomføres uten bompenger

Den tause majoriteten i næringslivet forstår sannsynligvis bedre og ønsker seg ikke bommer i det hele tatt. For noen få næringslivstopper som ikke er så opptatt av vanlige folks hverdagsutfordringer, kan det nok virke fristende å innføre bompenger så vanlige folk ikke har råd til å kjøre bil, vel vitende om at de selv knapt vil merke det på lommeboken.

Frp står derimot på parti med folk flest, også i denne debatten.

LES OGSÅ: Har du falt av bomsaken? Få oversikten her

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags