Politikerne må fokusere på hvordan vi kan redusere behovet for å kjøre bil

Av
DEL

LeserbrevNå som bommene ser ut til å være lagt døde, må vi samle oss og se fremover.

I Drammens Tidende mandag 15. april blir Buskerudbyen bedt om å skissere et Drammen med og uten bommer. Svaret kan oppsummeres i en setning:

Uten bommer vil alt gå galt, med bommer vil alt bli bra.

Jeg tror ikke det er så svart/hvitt. Det politikerne må fokusere på nå, er hvordan vi kan redusere behovet for å kjøre bil. De fleste kjører faktisk bil fordi de har behov for denne transporten, ikke for nytelsen.

LES OGSÅ: Den store bomdebatten: - Med slike venner, trenger du søren ingen fiender!

Skal vi redusere behovet for å kjøre bil må samfunnet, byen, organiseres på en annen måte enn i dag. I dag bor de som har minst behov for å kjøre bil, for eksempel eldre, i sentrum, mens de som har mest behov for å kjøre bil, barnefamiliene, utenfor sentrum. Arbeidsplassene er som regel i sentrum. Med andre ord. De som har mest behov for transport har lengst vei å kjøre.

Reduksjon av behovet for å kjøre bil må inn som en del av byplanleggingen.

Familienes liv foregår på tre adresser, hjemme, arbeid og barnehage/skole. Familiemedlemmer transporteres fram og tilbake mellom disse tre adressene hver dag. Målet med byplanleggingen må være at disse transportetappene blir færre, eller så korte som mulig for så mange som mulig.

LES OGSÅ: Store veiprosjekter i fare: – Kan ikke gjennomføres uten bompenger

Jo kortere transportetapper, jo mindre behov for bil. Dette vil kreve at vi tenker utenfor boksen, og er villige til å vurdere løsninger vi aldri har gjort før. Spesielt når det skal bestemmes hvor det skal bygges leiligheter, og hvor det skal bygges hus, og hvor det skal være grønne områder hvor barn kan leke. Den største utfordringen er transport til og fra arbeidsplassene.

Allerede nå kan det vurderes å pålegge bedrifter over en viss størrelse å legge til rette for hjemmekontor, for eksempel to eller tre dager i uken. Dette vil halvere biltrafikken for denne gruppen. Hvis man rullerer litt på hvem som har hjemmekontor på hvilke dager, vil kollegene fortsatt møtes. Dette passer selvfølgelig ikke i alle yrker, men det er mange som sitter på kontor hver dag.

Jeg tror slike føringer på byplanleggingen er det eneste som kan redusere bruken av bil.

LES OGSÅ: Ingen garantier for Holmenbrua eller Strømsåstunnelen fra ministeren: - Trodde virkelig Høyre at de kunne holde innbyggerene for narr frem til valget?

LES OGSÅ: Har du falt av bomsaken? Få oversikten her

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags