Merkebevisstløs

Foto:

DEL

MeningerSå fin veske, hvilket merke er det? Spørsmålet fikk jeg av en bekjent da jeg kom hjem fra ferie tidligere i høst.

Jeg så nok litt forvirret ut. Merke? Jeg ante virkelig ikke, og sjekket vesken for et navn eller en logo. Ingenting. Det hadde godt kunnet vært et merke på den, en fake Michael Kors-logo, for eksempel. Jeg hadde uansett ikke lagt merke til det. Vesken kjøpte jeg på et marked i Italia for ti euro.  Jeg kjøpte den fordi jeg trengte ny veske – og fordi jeg syntes den var fin.

For meg er det ubegripelig at folk kjøper en veske til titusenvis av kroner. Selv om jeg hadde hatt mye penger, hadde jeg ikke gjort det. Hvorfor ikke? Fordi det ikke betyr noe for meg hva en veske koster eller hva slags merke det er. Like lite som merkeklær og merkesko betyr noe. Eller merke-stasj, for den del. En vase eller lysestake synes jeg er fin eller stygg, enten den heter Georg Jensen eller noe annet – eller rett og slett ikke har noe navn i det hele tatt.

Jeg er altså helt bevisstløs når det gjelder merker. Det har noen fordeler, og noen ulemper. Størst fordel er det kanskje at jeg ikke bruker mye penger på ting bare fordi det må være et bestemt merke. Den største ulempen er nok at jeg går glipp av mye kvalitet, siden kvalitet og merke jo henger sammen i noen tilfeller.

Altså, hadde jeg vært litt mer merkebevisst hadde jeg sikkert hatt litt færre slaskete skjorter og nuppete bukser i klesskapet. Og i gangen hadde det trolig stått færre synlig slitne sko.

Når alt kommer til alt vet jeg jo at det lønner seg å kjøpe kvalitet. Og kvalitet koster. Bestemte merker er synonymt med kvalitet. Derfor burde jeg vært mer merkebevisst. Det skal jeg øve meg på, vel å merke når formålet er kvalitet.

Jåleri-merkekjøret akter jeg ikke å bli med på. Det som bare handler om «riktig» logo, enten enten det er en veske eller en spagetti-sleiv. For ja, merke-jåleri finner man på kjøkkenet også. Der skal det ikke være hva som helst slags kopper og kar. Nå handler det sikkert litt om kvalitet der også, for eksempel  når det gjelder kjeler. Merkebevisstløse som meg har selvfølgelig gryteskapet fullt av kjeler som har sett bedre dager…

Noen vil kanskje hevde at å være merkebevisst er det samme som å være motebevisst. Jeg er ikke helt enig i det. Ikke det at jeg er så motebevisst altså, men jeg mener jo at jeg henger sånn noenlunde med på trender. Vesken jeg kjøpte på markedet i Italia er akkurat slik vesker nå for tiden skal være.

Jeg ville ikke blitt lykkeligere om det var en ekte  Louis Vuitton-veske. Og jeg ville ikke blitt gladere på fest om selskapsvesken min var en ekte Prada. Jeg blir lykkeligere og mer glad av å kunne bruke pengene jeg sparer på å kjøpe billige vesker på et italiensk marked til helt andre ting, som å reise til Italia, for eksempel.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags