Grå eller grønn miljøpolitikk?

DRAMMEN PÅ SIDELINJA: «Det viser seg dessverre i sak etter sak og gang etter gang at Drammen står på sidelinja, mens byer som Trondheim, Stavanger, Sandnes med flere kjører på», mener Arve Vannebo, Drammen Arbeiderparti.

DRAMMEN PÅ SIDELINJA: «Det viser seg dessverre i sak etter sak og gang etter gang at Drammen står på sidelinja, mens byer som Trondheim, Stavanger, Sandnes med flere kjører på», mener Arve Vannebo, Drammen Arbeiderparti. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerLena Westgaard-Halle etterlyser en mer offensiv byutviklingspolitikk og miljøpolitikk i norske byer generelt, og Drammen spesielt. Det gjør vi også.

Det sittende flertallet i Drammen har så langt vist liten vilje til å holde Drammen i teten når det gjelder smart og klimavennlig byutvikling.

DU KAN FØLGE DEN LOKALE DEBATTEN PÅ FACEBOOK.

Drammens politiske ledelse med Frp og Høyre i spissen later til å tro at markedet ordner opp, og at det er liten hensikt i en selvstendig og offensiv byutviklingspolitikk.

Det viser seg dessverre i sak etter sak og gang etter gang at Drammen står på sidelinja, mens byer som Trondheim, Stavanger, Sandnes med flere kjører på.

LES OGSÅ: Høyre med ideologisk søvngjengeri i miljøpolitikken

Noen eksempler:

I siste formannskap utfordret opposisjonen ordfører til å ta et initiativ om å ta inn en vurdering av å bygge i massivtre i kommunale byggeprosjekter. Slik at bygg i massivtre kommer inn i anbudsgrunnlaget på lik måte med stål og betong.

Å bygge i massivtre er det klart mest effektive tiltaket byggebransjen kan gjøre for å binde og redusere CO₂-utslipp.

Det offentlige kan og må gå foran for å få en ønsket utvikling på dette området. Men ikke Drammen.

Smarte og effektive byer har storstilte sykkelsatsinger, og norske byer som Kongsberg, Lillestrøm og Trondheim har nå mellom 10 og 15 prosent sykkelandel.

LES OGSÅ: Fortsatt optimist

Drammen har mellom tre og fire. Oslo har åtte personer som jobber kontinuerlig med sykkelplanlegging og gjennomføring. Ved siste sjekk hadde Drammen en innleid ressurs i 20 prosent.

Det kommer ikke av seg selv.

I Formannskapet etterlyste vi i opposisjonen mer trøkk gjennom Futurebuilt-programmet som Drammen har vært en av initiativtakerne til. På siste årskonferanse i Futurebuilt var det ingen prosjekter som ble presentert i Drammen.

Vi har mange store byggeprosjekter i Drammen sentrum. De kommer til å forme og påvirke byen i lang tid.

LES OGSÅ: Trist fra Haaning

Drammen kommune ved det politiske flertallet tar ingen initiativ til at disse prosjektene skal ha smarte løsninger, energivennlig oppvarming, passiv- eller etter hvert plusshusstandard. Selv ikke solceller på taket er det visst mulig å få til i Drammen.

Drammen kunne tatt store grep for å redusere biltrafikk i sentrum gjennom å satse hardere på kollektivtrafikk, gang/sykkel og smarte løsninger for bilpooling, sambruksløsninger etc.

Dessverre ser det ut til at vi fortsatt må vente på Buskerudbypakka som det politiske flertallet gjør mistenkelig lite for å dra i land.

Men en ting skal de ha: Lyskrysset i Telthusgata blir kanskje borte.

LES OGSÅ: Mangler Drammen en viktig visjon?

Byene er løsningsarenaene for mange av de utfordringene og mulighetene vi står ovenfor. Gjennom boligpolitikk, samferdsel, energi, økonomi og samfunnsorganisering er byene egnet til å gi vesentlige bidrag til å løse klimautfordringene. Kort sagt er det byene som kan og må gå i front om vi skal lykkes med det grønne skiftet.

Politisk initiativ og lederskap er avgjørende om vi skal lykkes, og den tidligere bystyrepolitikeren for Høyre i Drammen, Lene Westgaard Halle, har helt rett når hun etterlyser satsingene og beslutninger for å gjøre Drammen til en grønnere og smartere by.

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT. NO:

* Vi trenger likere likemenn

* Høy veistandard skal være normen i Buskerud

* Konsekvensene av fri flyt i arbeidslivet

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags