Tre spørsmål til Arne Nævra om bompenger fra en gammel drammenser

Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Arne Nævra stiller i Drammens Tidende den 18. september noen spørsmål til Jon Helgheim. Helgheim kan sikkert svare selv, men som gammel drammenser uten partipolitisk tilknytning har også undertegnede noen kommentarer, som svar på fem av Nævras sek spørsmål. Det sjette spørsmålet er en partipolitisk utfordringsytring, som jeg ikke kommenterer.

LES ARNE NÆVRAS INNLEGG HER: Seks ærlige spørsmål til Frp og Helgheim om bompenger

1. Privatbilismen gjør tilværelsen lettere for de fleste av oss. Når kollektivtransporten ikke oppfyller vårt behov for forflytning, vil privatbilismen fortsette som før, også i byene.

2. Veksten i tettbebyggelse og bysentre kan begrenses, f.eks. ved å innføre tidsperioder i døgnet, eventuelt hele døgnet eller visse ukedager, hvor innkjøring ikke tillates. Samtidig må muligheten for å bruke kollektivtransport utbedres kraftig etter behov i disse periodene.

3. Behovet for bomstasjoner/bomringer vil bortfalle, se pkt. 2, uansett hvilke politikere og direktører som hevder noe annet. Den økende bruk av elektro- og hydrogendrevne biler og nye varianter av drivstoff vil i betydelig grad  redusere mengden av farlig byluft.

4. Kollektive løsninger med hyppige avganger og nye stoppesteder kan finansieres med billettpriser som er akseptable for de fleste, og vil da med forventet økning av antall passasjerer i stor grad være tilstrekkelig finansiering. Eventuell rest kan dekkes over miljøbudsjettene. Regnestykket kan settes opp når erfaringene kommer etter hvert.

5. Nye veiutbygginger bør bekostes over offentlige budsjetter, statlige, fylkeskommunale og kommunale, gjerne med lån.

Enhver bank vil gi lån til så sikre debitorer. Eventuell bompengefinansiering kan komme i etterkant for hvert enkelt veiprosjekt, som det ble ved f.eks. Kjellstad-bommen og Oslofjordtunnelen. Hva Drammen by angår, ville en lang Bragernestunnel fått mye gjennomgangstrafikk vekk fra sentrumsgatene. Mye av annen bilisme i sentrum skyldes at alle restauranter, konsertlokaler og evenementer konsentreres i sentrum. Større satsing på slike publikumstrekkende steder på områder ute i bydelene kan være en utfordring for idérike personer!

Spørsmål tilbake til Arne Nævra:

1. Hvor mye av de forhåndsbetalte bompengene vil gå til etablering av bomstasjoner, fjerning av dem når alt er betalt, administrasjon og øvrige kostnader, samt andre miljøtiltak? Hvor mye blir igjen til betaling  av nye veier og trafikkanlegg?

2. Hvor mye av restbeløpet skal gå til kollektivanlegg og miljøvennlige transportmidler?

3. Hvorfor skal eldre trafikanter, som aldri vil få gleden av alle disse tiltakene, betale bompenger? Husk at disse eldre gjennom et langt liv har bidratt til utvikling av nåværende infrastruktur gjennom sitt virke, samt ved betaling av skatter og avgifter!

LES OGSÅ: Fagorganisasjoner ut mot bompenger: – Hardt og usosialt

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken