Bom eller ikke bom - er det spørsmålet?

INVITERER TIL BREDT FORLIK: «Lokalt, her i Drammen, bør alle si ja til bompenger», skriver Ståle Sørensen i MDG Drammen, som mener at det går an å finne nye samferdselsløsninger for Drammen hvis alle gir og tar.

INVITERER TIL BREDT FORLIK: «Lokalt, her i Drammen, bør alle si ja til bompenger», skriver Ståle Sørensen i MDG Drammen, som mener at det går an å finne nye samferdselsløsninger for Drammen hvis alle gir og tar.

Av
DEL

MeningerEr bom løsningen på alle miljøproblemer? Eller er bom roten til alt ondt og all verdens urettferdighet? Satt på spissen selvfølgelig. Men bomdebatten er polariserende.


Den trenger ikke være det, i alle fall ikke lokalt.

Irene Kildebo og Gro Nyhus skrev forleden et innlegg i DT hvor de foreslår å si nei takk til både Buskerudbypakke 2 og en fremtidig statlig byvekstavtale. Konsekvensen av et nei nå vil være at biltrafikken i drammensdistriktet øker vesentlig i årene fremover. Alle beregninger viser dette.

Ikke bare det, men eksisterende busstilbud er finansiert av forskuttering fra Buskerudbypakke 2.

Et nei til bompenger og et nei til byvekstavtale betyr at vi ikke får bedre rutetilbud og billigere buss i vårt distrikt fremover. Det betyr også at det må kuttes dramatisk i eksisterende rutetilbud nå. Dette igjen vil skape enda flere biler på veiene og enda mer kø.

Et nei til Buskerudbypakke 2 betyr nei til nødvendige infrastrukturtiltak i vårt distrikt, nei til gang- og sykkelveier, nei til ny bru for bussen i Mjøndalen, nei til ny Svelvikvei og ja til et trafikkaos uten like i Drammen.

Buskerudbypakke 2 skal nemlig ikke bare bidra til å overholde klimaforpliktelser og vårt nasjonale nullvekstmål for biltrafikk. Buskerudbypakke 2 er helt nødvendig for at næringslivet skal komme fram med sine varer, at folk skal komme seg på jobben og at det skal være mulig å bo sentralt i byen uten å kveles i kø, kork, kaos og ekstrem luftforurensing.

Dette tror jeg de fleste vil kunne skrive under på. Problemet er bompengene.

Regjeringen, der det bomkritiske partiet Fremskrittspartiet sitter med samferdselsministeren, har lagt opp et løp for at Drammen og andre byer skal kunne motta byvekstavtaler. Der er innføring av bompenger en klar forutsetning.

Det er altså stans av statlig overføringer og kutt i kollektivtrafikk eller ja til bompenger og mer penger. Velg selv.

Vi i De Grønne elsker ikke bompenger. Bompenger er ikke den hellige gral og et mål i seg selv.

Men vi ser at bompenger er et av de mest effektive tiltakene for å begrense trafikkveksten.

Samtidig som vi får inntekter til å drifte å utvide busstilbudet. Og i dette tilfellet er bompenger lagt opp som en forutsetning, ikke av De Grønne – men av selveste Fremskrittspartiets samferdselsminister.

Det er lett å ha en polariserende debatt om bompenger. Den får føres på nasjonalt nivå.

Lokalt, her i Drammen, bør alle si ja til bompenger, uansett prinsipielt grunnsyn om temaet. Alternativet er direkte uansvarlig og vil sette byutviklingen og utviklingen av Drammen tiår tilbake. Ikke en eneste politiker med ansvarsfølelse, uansett politisk farge, bør kunne gå for eksperimentet det er å si nei til statlige byvekstmidler og Buskerudbypakke 2

Derfor inviterer vi i De Grønne samtlige andre partier i Drammen til et bredt forlik om en ny Buskerudbypakke 2. Vi håper alle kjepphester kan legges hjemme og at vi finner fram til gode, konstruktive løsninger til byens beste.

LES OGSÅ: Optimistisk ryddegutt i Venstre

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags