Dobbeltspor til Hokksund kan droppes

Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerGratulerer med klarsignal for bygging av dobbeltspor mellom Drammen og Skoger. Med åpningen av dobbeltsporet mellom Larvik og Porsgrunn til høsten rykker visjonen om dobbeltspor på hele Vestfoldbanen stadig nærmere. Når så den planlagte nye Grenlandsbanen mellom Porsgrunn og Gjerstad en gang i fremtiden står klar, vil reisetiden til og fra Sørlandet bli redusert med 1 time og 15 minutter, og godstogene og de 8 daglige regiontogene legge ruten om Vestfold i stedet for omveien om Kongsberg som i dag.

Med i denne pakken er heldigvis også dobbeltspor mellom Drammen og Gulskogen.

Dermed skulle forholdene ligge maksimalt til rette for å kjøre lokaltog hver halvtime mellom Eidsvoll og Hokksund og gjerne videre helt til Kongsberg i rushtiden. I dag bruker lokaltogene 15 minutter på enkeltsporet mellom Drammen og Hokksund, men ved dobbeltspor til Gulskogen blir kjøretiden på enkeltsporet redusert til 12 minutter. Dermed kan lokaltogene krysse mellom Gulskogen og Drammen ved en eventuell forsinkelse uten at forsinkelsen forplanter seg videre utover dagen.

Derfor virker det fullstendig meningsløst at Bane Nor trenger å utrede behovet for nytt dobbeltspor på strekningen mellom Gulskogen og Hokksund, som utelukkende skal betjenes av lokaltog.

Dropp hele dette meningsløse prosjektet, og bruk heller de milliardene som spares til å få fortgang i byggingen av Grenlandsbanen. Når reisetiden mellom Oslo og Kristiansand blir 3 timer og 15 minutter, blir så vel flyrutene som ekspressbussene som betjener denne strekningen i dag, overflødige fordi passasjerene vil foretrekke å ta toget.

Det er både miljøvern i praksis og vil gi overskudd i statskassa.

LES OGSÅ: Ingen drømmesommer for pendlerne

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags