Gledelig sykkelutvikling i Drammen

GLEDER SEG OVER UTVIKLINGEN: Billy Taranger (KrF) og Ivar Bjørnøy Lalim (Høyre),  bystyrerepresentanter i Drammen.

GLEDER SEG OVER UTVIKLINGEN: Billy Taranger (KrF) og Ivar Bjørnøy Lalim (Høyre), bystyrerepresentanter i Drammen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerVi lykkes med å få flere til å bruke kollektiv- og miljøvennlig transport i Drammen. Vi lykkes med å få flere til å bruke buss og vi lykkes på sykkelsetet. Vi kan nå slå fast at i fjor økte kollektivbruken med nesten 4 % i Drammen, det er bra!

Men nå er det sykkelsesongen som står for døren, også her er det en gledelig utvikling.

Det foretas jevnlige sykkeltellinger på fire faste punkter i Drammen og noen manuelle tellinger. Antall sykkelpasseringer på Strandveien ved Aass bryggeri økte med 7000 passeringer (7,6 %) fra 2015 til 2016, omtrent 100 000 syklet forbi i 2016. Det har skjedd en jevn økning av syklister både sommer og vinter.

Kommunen har flere planer for å fortsette å øke sykkelbruken.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Ambisjonsnivået er høyt og klart. Derfor vedtok vi i bystyret en helhetlig sykkelplan før jul. For at det skal bli flere syklister, må vi ha gode og trygge veier å sykle på. Vi har, etter fjorårets utbygging, nå 79 kilometer med sykkelveier i Dammen, og etterslepet på vedlikehold går ned. Kommunen gjennomførte sykkelveiinspeksjoner sommeren 2016 og fant ut at det var nødvendig med flere fysiske forbedringer. Kommunen har bestemt at en skal forbedre asfaltdekket på sykkelveiene, skilte og merke sykkelveiene bedre, fjerne høydeforskjellene der syklene ferdes (kanter og barrierer), noen mindre ombygginger og andre trafikksikkerhetstiltak.

Kommunen vil prioritere feiing av sykkelveier og fortau – ikke bare en gang i året, men ved jevne mellomrom.

To skoler vil bli sertifisert som «Sykkelvennlig skole» (Danvik og Brandengen er testprosjekt). Både kommunen og fylket vil ferdigstille «Handlingsplan sykkel» i Drammen og for Buskerudbyen. Det er startet et testprosjekt med elektriske bysykler i aksen Kongsberg-Asker, og ‘Elsykkelbibliotek’ er etablert. Ordningen gjør det er mulig å låne elsykkel gratis i 12 dager, for å gjøre det mulig å teste ut elsykkel før eventuelt kjøp. Videre er det satset på piggdekkampanje for å øke vintersykling.

Det må bli tryggere å sykle.

Sykling på fortau er ikke heldig, spesielt når syklistene kommer i stor fart og må passere gående. Sykkelstier, som en del av selve veibanen, skiller ikke godt nok mellom bilister og syklister. Egne sykkelstier er derfor veldig bra. Det øker sikkerheten for alle trafikanter og øker antall syklister.

Det er viktig at det ikke oppstår konflikter mellom syklister og bilister, og mellom syklister og gående. Sammenhengende sykkelveier i separate baner er en god løsning.

Det jobbes med en sykkelekspressvei mellom Gulskogen og Hokksund. Det vurderes også å få et sammenhengende sykkelnett mellom Drammen og Svelvik.

Det bør komme vikepliktskilt og merking i veibanen for bilister når de skal krysse sykkelstien.

Vi trenger tydelig merking for å skille sykkelveiene og gangveiene for gående, gjerne dele sykkelveiene i høyre og venstrefelt. Og syklistene må vise mer hensyn til gående og sørge for å følge trafikkreglene.

Når vi legger alt godt til rette for syklister blir sykling en lyst og noe en gleder seg til å gjøre. Så får en trening, helseeffekter og miljøgevinster med på kjøpet. Om vi får flere til å gå og sykle blir det færre som bruker bilen, og dermed mindre kø.

NOEN AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT. NO:

* Setter inn ferje mens Oslofjordtunnelen er stengt

* Slutter som sjef etter et halvt år

* Politiet er sikre på at Belur ble drept og dumpet

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags