«Vi bilister har en egeninteresse av gode sykkelveier»

SKRIBENTEN: Ivar Bjørnøy Lalim i Drammen Høyre.

SKRIBENTEN: Ivar Bjørnøy Lalim i Drammen Høyre. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerFor mange av oss er det vanskelig å se for seg sykkelen som et reelt alternativt fremkomstmiddel i hverdagen. Vi bor i den dalen vi bor, med våre to høye åskammer.

Det er imponerende med de på Konnerud, i Underlia og på Fjell som sykler ned og opp, til og fra jobb. Med de nye elsyklene kan det bli aktuelt for flere, men det er, og kommer fortsatt til å være en minoritet.

Det er enklere for oss som bor langs elven, der motbakkene har slakere helning og kortere stigning. Da kan det til og med være raskere å bruke alternative transportmidler enn bilen.

Men det forutsetter blant annet trygge sykkelveier, med god kvalitet, for at vi skal bruke dem.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Samtidig må vi, i realismens navn, anerkjenne at mange av oss fortsatt vil komme til å foretrekke bilen. Helt sikkert de fleste. Vi må bygge ut sykkelveiene i tillegg til, ikke istedenfor, andre veier. Men det er viktig å understreke et poeng. For alle oss som helst bruker bilen, vi har indirekte nytte av de av våre naboer som velger å gå, sykle, bruke bussen eller ta toget fremfor for å stå i køen sammen med oss.

Det gjør køen litt kortere, at vi kommer litt raskere fram, og luften bedre. Derfor har vi som bilister også nytte av gode sykkelveier, fordi flere bruker den. Samtidig reduserer sykkelveiene faren for ulykker.

Vi bilister har en egeninteresse av gode sykkelveier.

Før jul vedtok vi i bystyret en helhetlig sykkelplan for nedre del av fylket vårt sammen med nabokommunene. Ambisjonen er klar. Drammen og regionen skal satse på sykkelen. Det er en del av det grønne skiftet. Det er turkis miljøpolitikk i praksis.

Vi skal bygge framtidens sykkelveinett ved å binde sammen byer og tettsteder på tvers av kommunegrenser. Vi skal knytte sykkelveiene til kollektivknutepunkter, og vi skal knytte sammen store bolig- og arbeidsplasskonsentrasjoner. Ikke fordi vi skal tvinge noen til å sykle, men fordi flere skal få det reelle valget til å gjøre det. De beste valgene er de vi tar fordi vi har lyst, ikke fordi vi må.

Og vi må gjøre det for alle. For Konnerud, for sentrum, for Bragernes og for Åssiden. For Drammen, Lier, Øvre- og Nedre Eiker og Svelvik. Desto flere som får glede av et helhetlig sykkelveinett, desto bedre.

Alle trenger ikke bruke sykkelen, men ved å gjøre terskelen lavest mulig, vil flere velge sykkel av fri vilje. Om enn bare av og til.

Det at flest mulig bruker sykkelen mest mulig, har vi alle nytte av.

LES OM FLERE DRAMMENSERE SOM ØNSKER FLERE SYKLER I BYEN:

* Ønsker fremtidsrettet transport

* Drømmer om en bilfri by

* – Drømmer om en sykkelby

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags