Kristendommens rolle i skolen

KRISTENDOM, SKOLE OG POLITIKK: Kristin Gjerde, lærerstudent og Frp-politiker i Nedre Eiker, skriver om kristendom og skolen.

KRISTENDOM, SKOLE OG POLITIKK: Kristin Gjerde, lærerstudent og Frp-politiker i Nedre Eiker, skriver om kristendom og skolen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerDet norske samfunn er basert på den kristne tro. Vi lever med en kristen kulturarv. Det er slik at selv om Norge i dag ikke har noen statsreligion, er kristendommen likevel religionen som står oss nærmest. Det er religionen flest praktiserer, og det er religionen som har størst innvirkning i vår hverdag. Uansett diskuteres det til stadighet hvor stor del av religionsfaget kristendommen skal ha.

Nå står vi igjen midt i en kristen høytid – påsken. I disse dager har tusenvis av elever i den norske skolen deltatt i skolegudstjenester for å lære mer om påsken. En skolegudstjeneste burde egentlig være den multikulturelle forkjemperens drøm: Det er kristne, ateister, muslimer, jøder, hinduer med mer samlet i et gudshus.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Muslimer som sitter i kirken og hører en prest fortelle om hva som skjedde på langfredag og 1. påskedag. Det er inkludering. Det er toleranse.

Med min jobb i skolen, og min pågående utdanning som grunnskolelærer, er det en fryd å være med barna i skolegudstjenester. Når man diskuterer dette må man ha én ting klart: Det er ingen som prøver å konvertere noen.

Det er småklønete skuespill, sanger og fortellinger. Ved den siste skolegudstjenesten jeg deltok i, var jesusbarnet spilt av en muslimsk gutt.

Hadde det skjedd om skuespillet var for å indoktrinere barn? Nei. Det er for å lære barna om religion og vår kulturarv.

Den store majoriteten av foreldre som tilhører andre trossamfunn enn de kristne, synes slike gudstjenester er greit, og da bør ikke politikerne si dem imot. Kunnskap om religioner fører kun til forståelse.

Jeg ønsker derfor at skoler skal være pålagt å arrangere frivillige skolegudstjenester, slik at alle barn får muligheten til å delta.

Høye røster i Arbeiderpartiet jobber i disse dager for å fjerne K’en fra KRLE-faget i den norske skolen. Mani Hussaini i AUF påstår at kristendommens fokus i faget fører til mindre toleranse og inkludering.

Dette mener jeg er fullstendig skivebom. Det er aldri ekskluderende å lære om religioner. Toleranse er at personer med forskjellige trosoppfatninger har respekt for hverandre, ikke at man prøver å undertrykke kristendommens rolle i landet.

Den stadige iveren for å distansere seg til kristendommen i skolen er en trist utvikling i Norge. Det kan virke som de politikerne som ønsker å fremstå så multikulturelle som mulig, synes det er viktig å redusere kristendommens innflytelse. Hvor er toleransen i det?

Hvorfor ønsker man til stadighet å redusere fokuset på verdens mest forfulgte religion? Hvorfor skal ikke barn læres til å forstå hvordan kristendommen har vært med å forme samfunnet vi er så stolte av?

FLERE AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT.NO:

* Disse vil bli fylkesmann i Buskerud

* Blir sjef for milliardselskap

* Godset-spissene om hysjefeiringen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags