Vi er 20 år på overtid - og marerittet om riksvei 23 fortsetter

Illustrasjon: Statens vegvesen

Illustrasjon: Statens vegvesen

Av
DEL

MeningerVi er nå 20 år på overtid. Hvem er de ansvarlige for Rv23? Siste innspill i Rv23 saken er 8–10 års forsinkelse og at vi ikke skal stresse med fremdriften.

I dette området passerer det anslagsvis 25000 biler i døgnet, hvor store deler er tungtransport. Dette skjer i et boligområde hvor befolkningen har dette som nærmiljø. Visst haster det med tunnel!

Reguleringsplaner er vedtatt og bevilgninger er gitt, likevel virker det som om det ikke finnes noen ansvarlige. Ordfører i Lier Gunn Cecilie Ringdal, fylkesmann Helen Bjørnøy, fylkesordfører Roger Ryberg, hvor er dere?? Hvor er sentralpolitikerne? Ketil Solvik-Olsen, det hjelper ikke legge ned bomstasjonen til Oslofjordtunnelen og slippe tusenvis av biler inn på gårdstunet til folk. Hva tenker du på?

Statsminister Erna Solberg, hvor blir det av løftet fra 2009 da du var her på besøk og konstaterte at dette gikk ikke lengre. Da uttalte du at veien måtte påbegynnes umiddelbart!

Hvordan kan noe som berører en så stor del av distriktet, og som er en så viktig del av infrastrukturen vedtas for så å bare bli snakket bort? Blir dere overkjørt av Statens vegvesen? Nei, vi tror ikke det. Veivesenet er klare til å begynne i morgen om de får beskjed om det. Dette er det dere politikere som roter til! Stortinget instruerer Statens vegvesen. At SVV nå kommer med et tullesvar om kostnadsoverskridelser vil vi ikke engang høre på. Dette kan vi ikke se på som noe annet enn et bestillingsverk som blir brukt som et påskudd til nok en utsettelse fordi flere alternativer er satt på dagsorden etter at vedtakene er gjort.

Kostnaden ved ikke å bygge nå er større, er vår påstand. Tunnelen vil i hovedsak bli brukerfinansiert og dermed vil bommene på denne strekningen måtte stå noen år lengre, noe de sannsynligvis ville gjort uansett.

Et politisk vedtak skal være noe som er avgjort og skal gjennomføres fordi samfunnet ber om det. Vi trenger noen politikere som viser seg i saken FØR blomstene og æren for den ferdige tunnelen skal deles ut. Tålmodigheten til befolkningen som daglig påvirkes er på bristepunktet. Noe må skje NÅ! Vi kan ikke avspises med at forberedende arbeider er iverksatt når det ikke skjer noe mer.

Vi tåler ikke flere utsettelser.

Utbyggingsområder langs veien er innvilget oppstart med dispensasjon i at Rv23 blir en realitet i 2018. Blir dette området gitt en byggestans til veien/tunnelen er satt i produksjon? Hvem er ansvarlig for dette? Her må de lokale politikerne komme på banen.

Det vi er aller mest redd for er en alvorlig ulykke. Vi får stadige tilbakemeldinger fra barna om at biler ikke stopper for rødt lys og meldinger om biler i høy fart.

Det er mage meninger om hvilken trasé som er den beste løsningen, men dette er irrelevant for alle dem som lever med trafikken hver dag. Tunnelen må, uansett om den går til Viker eller Linnes, påbegynnes. Pengene ligger på bordet. Start nå opp med å drive gjennom tunnelen fram til Linnes, som vedtatt, og ta eksisterende trafikk ut der fram til et nytt vedtak om at den videreføres til Viker ev. fattes.

Trafikken vil være den samme fra Linnes og fram til E18, men beboere langs dagens riksvei 23 vil få tilbake livene sine.

En eventuell utsettelse av tunnel vil måtte medføre at veien gjennom boligområdet gis prioritet og gjøres om til miljøgate for å dempe trafikken. All tungtrafikk må sendes tilbake på de store veiene som er beregnet for denne type transport i påvente av at tunnelen er ferdig. Her må fylkesmann Helen Bjørnøy og fylkesordfører Roger Ryberg ta ansvar i saken og vise at han er til stede for sine innbyggere.

Som regjeringens representanter i fylket skal dere arbeide på vegne av og ta initiativer som er til beste for fylket. Det er på tide å gjøre nettopp det!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags