Hvorfor dobbeltspor ved Steinberg?

Foto:

Av
DEL

MeningerJernbaneverket bør tenke langsiktig, og spørre seg selv om det virkelig er behov for å bygge dobbeltspor hele strekningen mellom Drammen og Hokksund. Så vidt jeg kjenner til, er det for lengst bestemt at Sørlandsbanen i fremtiden skal gå fra Drammen gjennom Vestfold til Porsgrunn og videre på ny linje som er prosjektert mellom Porsgrunn og Grytinggrend i Gjerstad, hvor den knyttes sammen med den nåværende linjen videre sørover. Bergensbanen skal på den annen side legges i tunnel fra Sandvika til Ringerike. Når begge disse prosjektene er ferdig bygget, vil derfor togtrafikken på den gamle traseen for Sørlandsbanen gjennom Telemark, samt Randsfjordbanen til Hønefoss, bli redusert til et minimum.

Strekningen mellom Drammen og Kongsberg vil da bli forandret til en lokal sidebane på linje med Spikkestadbanen i dag.

For å kjøre to lokaltog i timen mellom Drammen og Hokksund kan det umulig være nødvendig å ha dobbeltspor på hele strekningen. Jernbaneverket burde derfor være mer nøkterne og bygge dobbeltspor mellom Drammen og krysningssporet ved Daler og nøye seg med enkeltspor videre til Hokksund.

Det er underlig å tenke på hvor viktig det var å spare på matjorda ved Ytterkollen, da det ble besluttet at sykehuset måtte ligge på Brakerøya.

Nå når det er Jernbaneverket som skal bygge ny trasé, er tydeligvis ikke hensynet til jordvern ved Ytterkollen og sør for Steinberg så viktig lenger. Nei, la Steinberg få beholde sin nåværende lokalstasjon, og bruk heller midlene som spares i Eikerbygdene til å få fart på byggingen av ny trasé for Sørlandsbanen og Bergensbanen.

Det er det eneste fornuftige.

LES NYHETSSAKEN HER: Vil ofre matjord for ny jernbane utenom Steinberg

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags