Jernbanen - et nytt Ryan Air

UTFORDRER PÅ JERNBANEPOLITIKK: "Jeg vil her og nå utfordre Martin Kolberg, Lise Christoffersen og Masud Gharahkhani i Buskerud", skriver SVs Arne Nævra.

UTFORDRER PÅ JERNBANEPOLITIKK: "Jeg vil her og nå utfordre Martin Kolberg, Lise Christoffersen og Masud Gharahkhani i Buskerud", skriver SVs Arne Nævra. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Ved valget den 11. september står vi ved et viktig veiskille. Det gjelder mange felter. Her skal jeg bare ta opp ett felt, nemlig privatiseringsiveren og markedsliberalismen som er på vei inn for full fart i Norge.

At det gjelder velferdsordningene våre er én alvorlig ting. En annen er privatiseringa og åpning av anbudsutsettelse av jernbanedrifta i landet.

Viktige samfunnsoppgaver og infrastruktur som jernbane og kraftforsyninger må etter SVs (og tidligere Aps syn) være offentlig eid og offentlig drevet. Nå står begge deler for fall. Det begynte med oppdelinga av NSB i en del som skulle drive anleggene (Jernbaneverket) og en del som skulle drive togene (NSB) for tjue år siden.

EU-partiene på Stortinget var lydhøre for å legge til rette for privatisering ved å vedta tre jernbanepakker fra EU, og oppdelinga var et ledd i dette.

De blåblå logrer mest for EU i sin lliberaliseringsiver. Det er naturlig for høyrepartier. De vil konkurranseutsette jernbanedrift.

Det er ikke bare NSB som skal drifte tog.

De åpner for å trekke fortjeneste ut av togdrift (på de mest lønnsomme strekningene først, vil jeg tro). Da blir det i tillegg leid inn personale fra underleverandører på lokførere, servicemedarbeidere osv. (fra hvilke land?) . Hva med norske arbeidsplasser? Er det noen som tror at ikke personalets velferdsordninger står under press?

Sveits og Frankrike, som er kjente jernbaneland, har gått motsatt vei.

De har skjønt at jernbanen ikke må splittes opp mellom skinner og tog, og de har beholdt jernbanen på offentlige hender. Se til Sveits, sier jernbanefolk. Eksemplarisk. De går så punktlig som bare sveitsiske klokker kan.

Så kommer jernbanepakke IV fra EU. Nå blir det nærmest obligatorisk å anbudsutsette. Kapitalen må jo gis frihet til å yngle!

Skitt i om det kommer inn tyske, kinesiske eller andre selskaper og at lønns- og arbeidsforhold igjen blir satt under press. Er det dette vi ønsker?

Jeg vil her og nå utfordre Martin Kolberg, Lise Christoffersen og Masud Gharahkhani i Buskerud på dette:

Vil dere være med SV, og jenbaneorganisasjonene, på å reservere oss mot EUs jernbanepakke IV etter valgseieren, og dermed ha mulighet til å stoppe privatiseringa som det legges opp til?

Uten dette, har protestene deres mot privatisering ingen verdi!

LES HVA BUSKERUDPOLITIKERNE HAR SVART PÅ SPØRSMÅL FRA VELGERE I DRAMMENSDISTRIKTET:

* Politikerne svarer hjelpepleier Wenche Jensen

* Politikerne svarer sorenskriver Kristin Kjelland-Mørdre

* Dette svarer politikerne om landbruk

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken