NHOs direktør er på ville veier

DEL

MeningerDet er hyggelig at NHO Viken Oslo direktør Nina Solli og jeg kan være enige om at det er viktig å få bedre veier. I forbindelse med at hun kommenterer sin uenighet med meg om finansiering gjentar hun imidlertid kun det samme hun har sagt tidligere, uten å berøre sakens kjerne.

Hun hopper glatt over det faktum at det politiske ordskiftet om veifinansiering har endret seg radikalt de siste ukene. Sterkt press fra aksjonister som stort sett er vanlige folk, sikkert også inkludert næringsdrivende, har skapt grobunn for politiske endringer. I tillegg setter nå lokalpolitikere flere steder foten ned for dårlige bompakkeløsninger.

Fra sentrale rikspolitikere har det begynt å komme nye toner om veifinansiering. Det er i denne situasjonen jeg mener det er viktig at vi i norsk næringsliv kommuniserer tydelig at det er samfunnsøkonomisk fornuftig at staten bruker mer penger på veier, og det er det jeg argumenterte for når jeg reagerte på NHO direktørens pessimisme i forhold til dette.

Hun synes tydeligvis det er bedre å plassere nasjonens sparepenger i usikre internasjonale finans- og eiendomsmarkeder enn å bruke noe mer til investering i viktig infrastruktur. Veibygging er varige investeringer med stor og umiddelbar effekt, og det er en pengebruk som ikke skaper inflasjon.

Jeg sliter med å forstå logikken i at det skal tjene næringslivet å utarme befolkningen, som faktisk er kundene mange næringsvirksomheter skal leve av. Det kan da umulig være i næringslivets interesse at bilister som er deres kunder skal tappes for ressurser ved å betale for veiene flere ganger, først gjennom de store avgiftsinntektene de bidrar med til staten og dernest gjennom skyhøye bomavgifter på toppen av dette. I tillegg fører høyere transportkostnader til at kundene vil måtte betale mer for mange av de varer de har behov for å kjøpe. Hvordan i all verden skal dette kunne tjene norsk næringsliv?

NHO later til å ha slått seg til ro med at prinsippet om at enorm skattelegging av bil og bilbruk fortsatt skal være gjeldende. Nytenkningen der i gården går ut på at penger skal hentes inn via elektronisk veiprising istedenfor bompenger. Dette synes jeg med respekt å melde ikke er særlig offensivt.

Siden jeg ikke lykkes med å få NHO direktøren til å korrigere sin linje vil jeg håpe medlemsbedriftene tar debatten internt, og at dette kan resultere i at organisasjonen likevel kan innta en annen holdning i fremtiden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags