Politikernes prat om tilrettelegging for sykling og gange synes å være godværspolitikk

FOTO: Privat

FOTO: Privat

Av
DEL

MeningerI sommer var det mye prat om tilrettelegging for sykling og gange.

Hensikten er jo åpenbar; det er ønskelig at flere velger bort bilen og tar beina fatt eller sykler.

Både å gå og å sykle er jo helsebringende, og miljøvennlig.

Politikernes prat om tilrettelegging for sykling og gange synes imidlertid å være godværspolitikk.

Nå er rette tidspunkt for å plukke opp ballen igjen. Vi er mer eller mindre halvveis i vinterhalvåret, og hva er erfaringen med tilretteleggingen?

Jo, mildt sagt elendig, i det minste på den strekningen jeg benytter meg av.

Paradoksalt nok, så er dette også en vei som er særskilt brukt av barn og ungdom til og fra barne- og ungdomsskolen; konkret Øren og Børresen. Hotvetveien og Heiaterrassen er svært egnet for gående og syklende. Hotvetveien er sågar merket som sykkelvei, men er den tilrettelagt for slik aktivitet i vinterhalvåret?

Nei, dessverre. Faktisk er vintervedlikeholdet så elendig at det er en sikkerhetsrisiko for syklende å benytte veiene.

Hvorfor er det slik? Det meldes om feil, men kvaliteten bedres dessverre ikke av den grunn. Antakelig har verken de som arbeider med vintervedlikehold eller politikerne noen anelse om hva det innebærer å skulle sykle på en vei med ishull og langsgående isrenner. Sistnevnte kommer fra biltrafikken.

Selv om man sykler med piggdekk blir det fort knall og fall og et brutalt møte med isen om man kommer i skade for å treffe et hull eller kommer i kontakt med langsgående iskanter.

Har man først kommet ned i fordypningen som er laget i islaget av biltrafikken, kan man bare glemme å komme seg ut igjen. Et forsøk på det garanterer på det nærmeste et ublidt møte med bakken. Har man da i tilfeldigvis en bil som forfølger en på veien, så er det i tillegg til å skades av selve fallet stor risiko for å bli overkjørt av bilen bak som ikke aner noe om problematikken den syklende opplever.

Veinettet og sykkelveiene er her, men de må vedlikeholdes slik at de er godt brukbare for alle syklende.

Det er ikke et alternativ for dem som sykler om sommeren å velge å gå om vinteren. Tidsbruken til og fra jobb blir da mangedoblet.

Om vintervedlikeholdet ikke gjennomføres godt nok for sykling, tvinges vi til å velge bort sykkelen om vinteren.

Da er det bilen som er alternativet, og det er jo ikke ønskelig – eller?

Mitt spørsmål er derved til politikerne: Når skal tilrettelegging for sykling og gange starte opp? Er det kun tomt godværsprat fra politikerne (i et hittil elendig forsøk på å forsvare etablering av bommer for bilistene)?

Dersom politikerne mener at det dette burde være på stell nå, hva er årsaken til at rådmannen og hans stab ikke sørger for at jobben blir gjort?  

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags