Hvorfor prioritere Marienlyst skole?

Foto:

Av
DEL

MeningerFørst av alt ønsker vi å presisere – vi er ikke imot bygging av skole på Åskollen.

Vi stiller oss bak rådmannens forslag om utbygging av Marienlyst ungdomsskole nå, samtidig som man fortsetter arbeidet mot en ny ungdomsskole i kommunen på sikt.

Kommunesammenslåingen mellom Drammen, Svelvik og Nedre Eiker står på trappene og i denne prosessen er det naturlig å først fokusere på den akutte situasjonen på Marienlyst og dernest se an behovene i den nye kommunen.

Vi opplever at debatten rundt skoleutbygging og den påfølgende prosessen har vært preget av uriktig informasjon, og at Marienlyst skole i den sammenheng har blitt fremstilt på en uheldig måte.

Det har vært mye snakk om både kostnader ved utbygging, «gigantskoler» og påståtte konsekvenser av å gå på en slik skole. Dette er en beskrivelse vi ikke kjenner oss igjen i.

Elevene fra Åskollen har et godt skoletilbud på Marienlyst skole i dag. Vi lærere ser dette fra dag til dag, og våre gode resultater fra den årlige Elevundersøkelsen viser at elevene er av samme oppfatning.

I tillegg taler eksamensresultatene fra Marienlyst skole for at elevene er godt rustet for overgangen til videregående skole. Grete Sørensen Vaaland fra Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger peker på at det ikke er skolestørrelsen som avgjør kvaliteten på læringen, men hvordan klassen og klassetrinnet fungerer. 

Til tross for at kapasiteten på vår skole er sprengt har vi samme antall elever i hver klasse nå som vi hadde da skolen åpnet i 2010. I mange fag er ikke klassene større enn 20 elever. Skolen tilbyr nå svømming en time i uken i et helt år. Dette er ett eksempel på hva vi kan tilby elevene våre på grunn av de ressursene som følger med det å være en «stor» skole.

Å ikke bygge ut Marienlyst handler ikke bare om at vi mister en tredjedel av elevene våre.

Flertall i bystyret for ungdomsskole på Åskollen 

Det handler om å bygge ned et solid og etablert fagmiljø blant lærerne, et godt sosialt samhold og læringsmiljø blant elevene, et rikt tilbud i språkfag og valgfag og en god plattform for integrering og utvikling av fremtidige samfunnsborgere.

Våre elevgrupper er bra for hverandre. Elevene våre, fra Danvik, Brandengen og Åskollen, kommer hit med ulik bakgrunn og gjennom tre år lærer de hverandre å kjenne. Mangfold skaper rikere mennesker, og disse barna er Drammens fremtid.

Dette handler om mye mer enn skole – det handler om hvordan vi ønsker at byen vår skal være.

Leserinnlegget er forfattet av lærere, lest opp for kollegiet og enstemmig vedtatt som noe personalet i sin helhet ønsker å stå bak.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags