Gå til sidens hovedinnhold

Jeg var en vanskelig elev. Jeg kan innrømme det nå...

Artikkelen er over 5 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg var en vanskelig elev. Jeg kan innrømme det nå.

En kverulant, et klassisk medlem av «rettighetsrådet», vi som så det som vår oppgave å pugge lov om videregående opplæring og så vri og vende på innholdet til det ugjenkjennelige.

Så gikk vi ut i verden (skolen) som høyreiste advokater, uredd kjempende for enhver elev som var misfornøyd med karakteren, fraværsføringen eller undervisningen, helt uavhengig av hvor berettiget det var. Vårt mantra var «klag alltid på alt – du har ingenting å tape!»

Kjære lærere i Vadsø på begynnelsen av 90-tallet: Takk for at dere ikke hogg hodet av meg! Det hadde jeg muligens fortjent.

DU KAN FØLGE DEBATTEN I DT PÅ FACEBOOK.

Klassen vår besto av rundt 25 elever, de fleste med en eller annen hang til idiotskap og toskerier. At det ble folk av oss er et under. Ikke bare ble det folk av oss (i hvert fall i våre egne øyne), men vi kom ut av disse årene med kunnskap. Kunnskap om fag, relasjoner og verdier. Med drømmer om hvem og hva vi skulle bli, og et utgangspunkt for å ta de neste stegene. Det hadde ikke jeg satt penger på høsten 1992.

At våre lærere greide å få oss, med 25 ulike bakgrunner, 25 ulike ønsker, 25 ulike oppdragelser, lynner og viljer og 25 ulike motivasjoner for fagene som ble undervist – til å lære sammen, er ikke noe annet enn et kunststykke.

LES OGSÅ: Vi må tegne mer logiske grenser for fremtiden

Å vite at dette er et kunststykke som hver dag blir gjentatt på rundt av 4000 grunnskoler og videregående skoler i hele Norge er intet mindre enn fantastisk! Det viser at vi har blant verdens mest kompetente og erfarne lærere. Det er det som er Norges viktigste ressurs – olje, gass og fisk er lommerusk til sammenligning. Dette er en ressurs vi må ta bedre vare på!

Utdanning er nøkkelen til en bærekraftig og fredelig verden.

LES OGSÅ: Formyndermennesket

Kunnskap gir makt, og det å bidra til at alle barn i verden har tilgang til gode, trygge og kompetente lærere er et av FN sine viktigste mål. God utdanning handler ikke bare om å beherske fag. Det handler om empati, konfliktløsning, om å møte fordommer med kunnskap, om likestilling, om å leve og utvikle seg sammen og mye mye mer. En god skole bidrar til å sikre et godt liv – for alle!

5. oktober er verdens lærerdag. Det er en dag for å takke alle lærere, i Norge og i verden, for at dere gjør verdens viktigste jobb!

Tusen takk!

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT. NO:

* Streiken i energibransjen: Avtalene om avspasering bør tilpasses lokalt

* Frykter ny blodig konflikt

* Hva om vi alle gjør som politikerne ber oss om?
 

Kommentarer til denne saken