Mobiltelefonen har ingenting i klasserommet å gjøre når den ikke er nødvendig for undervisningen

Foto:

Av
DEL

MeningerIngen lærer kan konkurrere med Facebook. Den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring er en god lærer. Men da må elevene være mentalt til stede i undervisningen. 

Jeg mener det er behov for tydeligere grenser for mobilbruk både i klasserommet og i skolegården.

Barn og unge har et behov for at voksne setter grenser for hvor lenge de er digitalt pålogget. Mobilene er selvsagt et nyttig verktøy også for læring, men når tiden i undervisningstimene brukes til avsjekk av det siste på Snapp, Instagram eller Facebook  blir læringsutbytte i timene dårlig.

Høyre ønsker å innføre strengere regler for mobilbruk i skolen. 

Det er viktig at reglene utformes i tett samarbeid med lærerne, foreldrene og elevene selv.

Strengere regler betyr ikke at lærerne ikke lenger kan bruke mobilen som en del av det pedagogiske opplegget, men når mobilen ikke trengs for undervisningen så mener jeg den ikke har noe å gjøre i klasserommet.

Frankrike har allerede innført et nasjonalt forbud mot mobilbruk i skolen, med unntak for når læreren vil bruke mobil i undervisningen. Sentio gjorde en undersøkelse for Klassekampen i august hvor det kom fram at 74 prosent vil forby mobiltelefoner i norske skolen.

Det vil sikkert oppleves som uvant og kanskje som et overtramp av personlig frihet når mobilen ikke er tilgjengelig til enhver tid. 

NRK forteller om motkampanje fra elever på en skole der  mobilbruk  er innskrenket. Så reduksjon av mobiltid i skole skaper debatt, og det er bra at vi får en debatt om mobilbruk.

NRK har også pågående en avstemming på nett om mobilbruk i skolen.

Ett av spørsmålene er hva du synes om mobilfri skole. Til nå har 5.102 stemt hvorav 3.233 har stemt på «positivt, det blir mer sosialt på skolen og bedre læringsvilkår».

Mobilen er et fantastisk verktøy, men må ikke erstatte sosial kontakt.

Nå kan man til og med  få spesielle vanter ned til størrelse ett år for å kunne brukes på mobilskjerm. Helsesøstre roper varsku og det med rette.

Ingen mobilskjerm kan erstatte menneskelig kontakt og nærhet.

Skole er en arena ikke bare for faglig læring, men for læring av sosiale ferdigheter, for vennskap, for å være del av sosiale nettverk. Å sitte med nesen i mobilen fremmer ikke dette. Det å stille krav til at elevene skal følge med i timene er å bry seg.

Det gjelder også krav til mobilbruk og mobilvett.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags