Ut med eksamen, inn med kua!

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerEndelig hører jeg kritiske røster til eksamensordningen vi har i grunnskolen og i videregående. Siste mann ut er Philip Mathias Kollstrøm fra Elevorganisasjonen. Det er på tide at elevene sier fra om denne uhensiktsmessige ordningen, det er godt at Elevorganisasjonen har kommet på banen! Innlegget til Kollstrøm er preget av forvirring, og jeg skjønner ham godt.

Hvorfor har vi eksamen egentlig?

Jo, vi må ha eksamen! Men hvorfor? Jo, må ha eksamen! Hvordan skal vi ellers kunne skille mellom de gode og de dårlige elevene? Det må vi jo, eller? Det er veldig få argumenter som holder for å beholde eksamen. Kjell Buene skriver i sitt innlegg «Eksamen har sin berettigelse» at eksamen brukes til å justere vurderingen i skolesystemet.

Ingen lærer skal være for snill med karakterene, Gud forby! Med eksamen får vi satt disse kjipe treerne som elevene sikkert fortjener. Vi må ikke være snille! Så eksamen er til for å kontrollere skolene, ser det ut til.

Buene mener også at vi bør ha eksamen fordi det disiplinerer elever og lærere til å øve på eksamen. Vi må altså ha eksamen fordi vi øver på eksamen. Hva slags argument er det? Det biter seg selv i halen.

Det er mange svakheter med eksamen, særlig med skriftlig eksamen.

Det kan f.eks. være urettferdighet, man har en dårlig dag, uflaks med uttrekket, gambling med sensorer, upålitelig, dyrt osv. Men eksamen kan også virke på en måte som er i strid med opplæringslovens § 1–1. I denne paragrafen står formålet med det vi driver med i skolen som kort sagt er å utvikle de unge til gagns mennesker. Det kan f.eks. være å få elevene til å respektere likeverd og menneskeverd. Når man sorterer mennesker etter karakterer, er ikke det i strid med likeverdsprinsippet? Vi setter jo en verdi på menneskene gjennom standpunktkarakterer og eksamen.

Hvorfor skal vi vurdere mennesker, egentlig?

I loven står det også at vi skal få elevene til å tenke kritisk og utvikle vitenskapelig tenkemåte. Det er jo kjempeviktig i samfunnet vårt der all slags uredigert og uvitenskapelig informasjon suser om ørene våre. Elevene våre skal kunne jobbe selvstendig og ta egne sunne valg i dette virvaret. De skal trene seg på å ikke bli lurt! Eksamen fremmer ofte det motsatte: Hvis du ikke svarer nøyaktig på det du blir bedt om, ikke følger ordre, da kan du STRYKE. Og det vil vi vel ikke? Så vær lydig! Det er best for deg. Og for all del, ikke finn på noe kreativt der det ikke skal være kreativt. Ikke på eksamen i alle fall! Følg ordre!

Eksamen trener elevene til å bli gode nikkedukker.

Det er en mennesketype vi kanskje trengte i det gamle industrisamfunnet der du skulle gjøre det du ble bedt om og ikke protestere. Den verden som våre unge går inn i, er uforutsigbar og krever selvstendighet og høy kompetanse. De trenger en annen kompetanse enn det vi tester på eksamen. De unge må utvikle dømmekraft til å ta valg i en kaotisk verden. Og de vil helt sikkert ikke jobbe i isolasjon der kommunikasjon med andre er forbudt, som på eksamen. De må kunne samarbeide om komplekse oppgaver med mange mulige løsninger. Slikt arbeid er vanskelig å få til på skriftlig eksamen slik den er i dag.

Så, ut med eksamen og inn med - dømmekraft!

LES OGSÅ:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags