Muslimers integrasjon i det norske samfunnet

INNFLYTELSEN FRA SAUDI-ARABIA: Arne G. Gustavsen fra Drammen skriver her om nikab-debatten og den religiøse innflytelsen på verdens muslimer fra Saudi-Arabia, et land han selv har tilbrakt mange år i.

INNFLYTELSEN FRA SAUDI-ARABIA: Arne G. Gustavsen fra Drammen skriver her om nikab-debatten og den religiøse innflytelsen på verdens muslimer fra Saudi-Arabia, et land han selv har tilbrakt mange år i. Foto:

Av
DEL

MeningerAlisa Daic fra Drammen tok i en kronikk den 30. mars avstand både fra bruk av nikab, krav til bekledning for kvinner og den retning IRN (Islamsk Råd Norge) beveger seg i.  

Dette slutter jeg meg til, men når hun ikke berører selve årsaken til at denne religiøse moteretning støttes av IRN og andre, er det vanskelig å se hvordan protester av dette slaget skal få noen som helst virkning.

LES INNLEGGET FRA ALISA DAIC HER: Islamsk Råd Norge er brua som kollapset før den ble bygget opp 

Alisa Daic husker godt det religiøst fredelige Jugoslavia, holdt sammen av Marshal Titos sterke hånd, men glemmer å nevne dette som en vesentlig årsak til samholdet.

Motpolen finnes i dag i sunnimuslimenes hjemland, Saudi-Arabia, der denne moteretningen i økende grad har funnet gehør parallelt med den teknologiske utviklingen av landet.

Dette har undertegnede opplevd personlig i et tidsperspektiv på omtrent 20 år, fra 1970-tallet til 1990-tallet. På 1970-tallet var det tilstrekkelig at utenlandske kvinners eneste tildekking skulle inkludere ankler og håndledd, mens det bare var saudiske beduinkvinner som bar nikab i stedet for hijab. På 1990-tallet var dette totalt endret, nå med nikab som det vanlige blant de fleste saudiske kvinner og abaja (heldekkende sid kappe) og sjal som standard også for utenlandske kvinner, kontrollert av et religiøst politi. Det var på denne tiden at saudiske kvinner skiftet ham til vestlig stil under sine utenlandsbesøk, og med sine ektemenns velsignelse.

Vi må huske at det kommer ca. to millioner pilegrimer til Mekka hvert år for å feire Hajj, og at en slik reise er en av islams fem pilarer. Disse reisene er så populære at de enkelte land tildeles årskvoter for besøkende. Dette betyr at saudiske religiøse moteretninger får en enorm innvirkning på alle land som pilegrimene kommer fra, også Norge.

Det mest bekymringsfulle er når muslimske ekstremister hevder at norsk lov skal vike for Sharia, basert på muslimske skriftlærdes tolkninger. Slike forhold må muslimske organisasjoner ta avstand fra i likhet med krav til kvinners bekledning. Det er slike forutsetninger som må oppfylles dersom muslimer skal få en naturlig integrasjon i det norske samfunnet.

Det er ikke tilstrekkelig at enkelte idealistiske sjeler alene ivrer for sitt syn, dersom ikke majoriteten av muslimer er villig til å lytte og til å endre holdninger.

NOEN AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT. NO:

* Han er NRKs nye redaktør i Buskerud

* Får kritikk for å spille 4-4-2

* Satte ny prisrekord på Blefjell

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags