DOTL og Yasir Fawzi, det er behov for en avklaring

Av
DEL

MeningerI et innlegget i DT, 24 juni, viste jeg til 11 koranvers der ikke-muslimer omtales på en nedverdigende måte, og spurte om muslimer har denne holdningen til oss ikke-muslimer. Imam Fawzi svarte at innlegget mitt bidrar til å stille muslimer og islam i et dårlig lys. Det synes jeg er merkelig når versene er hentet fra islams hellige bok.

Han skrev også at «ingen koranvers opphever hverandre». Jeg oppfatter dette som at versene gjelder fremdeles. Samtidig bekreftet han at Ahmadiyya-samfunnet ser på alle mennesker som likeverdige. Jeg får ikke de to budskapene til å stemme.

Imam Vareslija svarte ikke direkte, men skrev bl.a. at det er mange tolkningstradisjoner og at koranvers må leses i kontekst. Det forstår jeg, siden Profeten Muhammed fikk hvert vers i en bestemt situasjon. Jeg håper imamen kan forklare konteksten til noen av versene jeg nevnte.

Andre vers setter helt tydelig muslimer over ikke-muslimer: «Dere [muslimene] er det beste folk som er blitt brakt fram for menneskeheten.» (3:110). I 2:221 heter det at en muslimsk slave er bedre enn en fri mann eller kvinne ‘som dyrker flere guder’. Dette uttrykket brukes om kristne, har jeg forstått, pga. treenigheten. Men hva er konteksten her?

Ett av målene til Drammen og omegn tros- og livssynsforum er å «bidra til et samfunn hvor alle kan leve sammen i fred, med forståelse og respekt for hverandre». Det høres fint ut, men er det respekt hvis islam har en ideologi som omtaler ikke-muslimer negativt? Likeverd er avgjørende for et godt samarbeid.

I de 12 årene Profeten Muhammed virket i Mekka, var han en fredelig predikant, og han lærte at det bare er én gud. Han fikk ikke mange tilhengere, og lederskapet der godtok ikke læren hans. Han flyktet til Medina og ble en religiøs og militær leder som raidet karavanene fra Mekka og drepte folk derfra (f.eks. slaget ved Badr, 624). Han drepte også mannlige jøder i Medina som avviste læren hans og tok kvinnene deres som koner. Ikke særlig tegn på respekt og likeverd.

Islam begynner sin tidsre­gning med utvandringen fra Mekka til Medina. Det tyder på at versene fra den siste perioden er viktigst. Riktig? De fleste versene jeg nevnte som uttrykker at ikke-muslimer er mindre verd, er fra Medina-tiden.

Imam Vareslija og Ivar Flaten skrev at DOTL bygger på FNs og de europeiske konvensjoner om menneskerettigheter. Det er bra. Jeg kan bare ikke skjønne hvordan dette går i hop med de nedverdigende versene jeg har nevnt. Det er et behov for en avklaring.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags