Ekte mannfolk tar ikke bussen!

God plass. Ofte avgang. Hvor er de alle sammen?

God plass. Ofte avgang. Hvor er de alle sammen? Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerDer kommer´n. Han andre. Med lua ned i ansiktet og propper i ørene. Han ligner på meg. Lue og propper. Hører på «Politisk kvarter», kanskje? Eller «Higway To Hell»? Klokken er mellom kvart på åtte og åtte. Vi skal ta bussen.

Vi veksler aldri et ord. Vi nikker. Den ene i venteskuret. Den andre utenfor. Det er likt. Hver dag.

LES NYHETSSAKEN HER: To av tre av politikerne tar bilen til jobb

Søppelkassa er full. Bananskallet henger der det hang i går. På toppen står en tom boks Red Bull en skoleelev har glemt. Pleksiglasset foran arket med rutetider er knust, men arket gjør nytten. Viser at i press-tidene morgen og ettermiddag går bussen hvert kvarter.

Bussen kommer alltid når den skal. Variasjonen er på et par-tre minutter, mellom ett over og fire over. Bussen er halvfull. Studenter og innvandrerkvinner. Ingen menn. Det er likt. Hver dag. Ingen menn.

LES OGSÅ: Buskerudbypakke 2 løser ikke trafikkproblemer for Drammen

Mens jeg venter på bussen betrakter jeg rushtiden på veien. Det er der de er. Kvinner og menn i hver sin bil. Menn alene. Rett på jobb. Kvinner med de håpefulle i baksetet. På vei til jobb via skole eller barnehage. Tidsklemma.

Det er unnskyldningen. Tidsklemma. Vi har ikke tid til å ta bussen. Selvfølgelig er det tull. Der ordføreren i Drammen bor er det ti minutter mellom bussavgangene. Der jeg bor er det et kvarter.

Det er 12 holdeplasser mellom der jeg går på og der jeg går av, midt i sentrum. Bussen regner seg 18 minutter på strekningen. Enkel hoderegning viser at holdeplassene ligger tett. Tett nok. Ingen bør gå mer enn en håndfull hundre meter – maks.

På de 11 holdeplassene jeg sitter forbi, kommer det aldri på menn. Aldri! Det blir med meg og han andre. Det kommer på flere studenter og innvandrerkvinner. Bussen blir ganske full. Men ingen menn.

LES OGSÅ: Buskerudbypakken lever videre med Høyre og Frp

Buskerudbyen selger drømmen om elektriske busser som skal gli gjennom byen. Grasiøst skal vi hoppe på og  svinge oss av. «Hjulene på bussen de går rundt og rundt, rundt og rundt...». Hele tiden. Men «pappa´ne på bussen ...» - de er ikke der.

Jeg vet hvilken kode Buskerudbyen må knekke for å få det til. Mannekoden. Hvordan skal menn kunne ta bussen og likevel være tøffe nok? Buss er usexy. Buss er for pingler. Bil derimot. Suksessen som måles i en svart SUV. Følelsen av å stå i et lyskryss i byen og få et stjålent blikk fra kvinnen i fotgjengerfeltet. Du får ingen stjålne blikk fra fotgjengerfeltet som busspassasjer.

Det er viktig dette her. Kvinnene har et ansvar. Hvordan gi han på andre siden av middagsbordet selvtillit nok til å komme hjem med bussen! Tenk på den, du!

LES OGSÅ: Nå trengs en realitetsorientering

Arbeidsdagen er slutt. Proppene på plass. Bussen hjem fylles med studenter, innvandrerkvinner og noen pensjonister med handleposer. Pensjonistene er også kvinner. Stort sett. Han med lua er borte nå. Jobber kanskje overtid? Alle de andre, mennene som tar bilen hjem igjen, skylder nok på tidsklemma.

Fort hjem. Fritidsaktiviteter og kveldskos. Delvis rett, men mye en unnskyldning. Det holder vel at en i familien henter ungene? Bussen hjem i mange områder rundt Drammen går hvert tiende og femtende minutt. Si det som det er: «Ekte mannfolk tar ikke bussen!»

PS. Til han med lua - for selv vet jeg det. Ingen regel uten unntak.

Andre saker fra dt.no;

Til KIWI for å lære om integrering 

Mange slurver – det kan bli svært kostbart

Vil fjerne kontantstøtten for å få bukt med fattigdommen 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags