Velger å straffe de bilavhengige

"Dessuten er billettprisene på buss så høye at en familie på flere personer må betale mellom 100 og 200 kroner for en tur til og fra byen". Kjell Buene fra Drammen har liten tro p ådagens samferdselspolitikk for drammensdistriktett.

"Dessuten er billettprisene på buss så høye at en familie på flere personer må betale mellom 100 og 200 kroner for en tur til og fra byen". Kjell Buene fra Drammen har liten tro p ådagens samferdselspolitikk for drammensdistriktett. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerInnholdet i Buskerudpakke 2, som jeg fikk servert i postkassen i dag, må være politikernes gavepakke til Fremskrittspartiet, som, så vidt jeg kjenner til, er det eneste partiet som ønsker å redusere antallet bomstasjoner i Norge.

Ellers i Europa brukes bompenger nesten utelukkende for å finansiere byggingen av motorveier, mens vi her i verdens dyreste billand, velger å straffe de mange som er avhengig av bilen i sitt lokalmiljø for å slippe unna tidsklemmen.

LES OGSÅ: Fjern ordføreren - ikke lyskrysset

Er det virkelig behov for flere bussavganger på strekninger der bussene i dag stort sett kjører tomme utenom rushtidene?

Problemet med traseene til bussrutene i Nedre Buskerud, er at alle linjene forutsetter at folk skal til og fra Drammen sentrum, mens de fleste arbeidsplasser, barnehager, skoler og kjøpesentre ligger helt andre steder.

LES OGSÅ: Dette forstår jeg ikke!

Det nytter heller ikke å satse på bussen når du skal transportere barn og fulle bæreposer med varer fra og til hjemmet.

Dessuten er billettprisene på buss så høye at en familie på flere personer må betale mellom 100 og 200 kroner for en tur til og fra byen.

LES OGSÅ: Kø, kaos og dårlig byluft

Det vi trenger i vårt distrikt, er en halvering av bussprisene, og nye gratis parkeringsplasser for pendlere, for eksempel på Travbanen, Arbojordet og ved Lier stasjon, der det i dag er kaotiske tilstander.

Nye tilførselsveier fra motorveiene til Konnerud og Svelvik er også nødvendige, men disse kan finansieres gjennom de avgiftene bilistene i dag betaler i form av årsavgift og avgifter på drivstoff.

LES OGSÅ: Bompenger - hva får vi igjen?

For noen år siden hadde Sosialistisk Venstreparti et, etter min mening, genialt forslag i den lokale valgkampen, om å la all lokaltrafikk med Brakar være gratis mot en mindre skatteøkning.

Det ville utvilsomt fylle nesten tomme bussavganger og redusere biltrafikken betydelig.

Nei, i denne saken virker det som om det er partiene på ytre høyre og venstre side i lokalpolitikken som har de beste løsningene, og at det er majoriteten i sentrum som er fullstendig på villspor.

FLERE AKTUELLE MENINGER:

* Fingrene av fatet, drammenspolitikere!

* 55 prosent nei takk!

* Kommunereform – ja takk!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags