Buskeruds innbyggere er spart for tidenes bompengeregning

SKRIBENTENE: Morten Wold (Frp), Jon E. Helgheim (Frp) og Tone H. Brataas (Frp).

SKRIBENTENE: Morten Wold (Frp), Jon E. Helgheim (Frp) og Tone H. Brataas (Frp). Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerEtter at Nasjonal Transportplan (2018–2029) er lagt fram, kan vi slå fast: Buskeruds innbyggere er spart for tidenes bompengeregning.

Ved første øyekast kan det se ut som Buskerud ikke er den store vinneren på vei etter fremleggelsen av NTP, men det er grunn til å juble.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Den forhatte Buskerudbypakke 2, med en gigantisk bompengeregning til Buskeruds innbyggere, er med dette avverget. Det verste med Buskerudbypakke 2 er at mesteparten av bilistenes penger skulle gå til helt andre ting enn vei, ja – bompengene skulle til og med gå til å redusere veikapasiteten, slik som i Rosenkrantzgata.

Det politiske flertallet i Buskerudbyen – alle partier uten Frp – har brukt masse tid og penger for på finurlig vis å skape denne pakken, som har vist seg så dårlig at ingen som støttet den, nå vil vedkjenne seg den.

LES OGSÅ BUSKERUD SVS MENING: Buskerudbypakke 2: Å bære havre til en død hest?

På bakgrunn av at politikerne lokalt har rotet bort tiden med et bompengeprosjekt ingen vil ha, var det heller ikke å forvente at regjeringen kunne legge fram en NTP med mange nye veiprosjekter i buskerudby-området. Skulle det skjedd, måtte man hatt en god pakke og legge fram, med lokal enighet og tilslutning fra innbyggerne. Realiteten er en helt annen.

Noen liker å fremstille det som at NTP gir Buskerud en ekstra bompengeregning.

Det stemmer ikke. Dersom vi hadde gjort som flertallet lokalt ønsker, så hadde bilistene gjennom Buskerudbyen fått en bompengeregning på 11 milliarder kroner, hvorav mesteparten skulle gå til andre ting enn vei, og det bare i Drammen og kommunene rundt.

Regjringen legger gjennom NTP opp til nye prosjekter med totale bompengekostnader for hele Buskerud på 8,6 milliarder kroner, hvorav alt skal gå til vei.

LES OGSÅ NÆRINGSLIVETS REAKSJON PÅ NTP: N æringslivet krever rask lokal handling for en ny Buskerudbypakke

For dette får vi blant annet ny E16 Eggemoen-Olum, ny rv. 23 fra Røyken og helt fram til E18 i Lier – og ikke minst den etterlengtede E16 Skaret-Hønefoss.

Til disse veiene ligger det inne nesten 10 milliarder kroner. I tillegg kommer regjeringen med en historisk satsing på nye jernbanespor i Drammen – og til Hønefoss gjennom Ringeriksbanen.

Til disse prosjektene ligger det inne hele 30 milliarder kroner. Her har Høyre og Frp-regjeringen virkelig levert og slått til med noe som kommer flere deler av landet til gode gjennom redusert reisetid mellom øst og vest, og mellom Tønsberg og hovedstaden.

Nå som Buskerudbypakke 2 endelig må sies å være lagt død, kan kommunene i drammensregionen starte planleggingen av en ny veipakke, som faktisk kan løse trafikkproblemene. Da er det å håpe at man denne gang også lytter til innbyggerne og deres behov, ikke bare til grønne drømmere som for enhver pris vil flå bilistene.

Det er på sin plass å rette en stor takk for det voldsomme engasjementet og protestene fra innbyggerne i regionen rundt Buskerudbypakke 2. Det er også deres fortjeneste at vi nå får mulighet til å stable noe bedre på beina.

For å få til en god pakke, må vi ha flere representanter på Stortinget som ikke krever bompenger på alle prosjekter. Ved stortingsvalget i 2013 stemte dessverre nesten 85 prosent på partier som sier ja til bompenger i ethvert prosjekt. Det er kun Frp som er imot bompenger, så et større Frp er den eneste måten kampen for å redusere bompengene kan lykkes.

FLERE AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT.NO:

* Ingen Buskerudbypakke, men det blir mer bompenger

* Aksjonsgruppen har levert innbyggerinitiativ

* Brakar frykter dårligere busstilbud

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags