Enda et skritt mot kø, kork og kaos

ALT LØSER SEG MED BUSS: «I bystyret ble det snakket varmt om at flere måtte kjøre buss, så ville nærmest alt løse seg», skriver Jon Helgheim (Frp) i dette innlegget. Han er uenig i det.

ALT LØSER SEG MED BUSS: «I bystyret ble det snakket varmt om at flere måtte kjøre buss, så ville nærmest alt løse seg», skriver Jon Helgheim (Frp) i dette innlegget. Han er uenig i det. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerTirsdag før jul vedtok bystyret å gå videre med planene om å omgjøre to felt til kollektivfelt i Rosenkrantzgate. Det er fortsatt et stykke fram dit, men når man jobber med samferdsel er det ekstremt viktig å tenke langt fram og gjøre ting i riktig rekkefølge. Den eneste planen som nå finnes, er å gjøre om to felt til kollektivfelt i Rosenkrantzgate. Det finnes ingen planer om å bygge noe alternativ vei.

Frp stemte derfor imot å gå videre med planleggingen av kollektivfelt- og heller starte arbeidet med å få på plass en alternativ vei.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER.

Tidligere var det bred enighet om at kollektivfelt i Rosenkrantzgate ikke kunne realiseres før det fantes en alternativ vei. I Bystyret valgte dessverre flertallet å fjerne en slik forutsetning fra vedtaket, noe som er enda et skritt i retning av kø, kork og kaos.

Det egentlige problemet her er at flertallet har vedtatt en bompenge-pakke som skal bruke bilistenes penger til å redusere veikapasiteten i Rosenkrantzgate, samtidig som de valgte å ta bort E134 i 4 felt fra Hokksund til Drammen.

LES OGSÅ: Nye reisevaner og ny vei er svaret

E134 kommer derfor ikke til å bli bygget som alternativ vei, mens planene for å innsnevre Rosenkrantzgate fortsetter for fullt.

I bystyret ble det snakket varmt om at flere måtte kjøre buss, så ville nærmest alt løse seg.

For å få flere til å kjøre buss, så måtte bussen få kollektivfelt og framkommeligheten for bil måtte reduseres. Da ville det visstnok også løse seg med trafikkavviklingen, fordi flere i buss betyr færre biler på veien. Problemet er bare at alle som sier dette tar grundige feil, og de vet det selv. De samme politikerne vet at det kommer til å ble langt flere innbyggere i drammensregionen fremover, og de vet at målsettingen er at all trafikkvekst skal tas med kollektiv, en slik målsetting er det bare Oslo som klarer å nå. Om vi likevel skulle klare det i Drammensregionen, så betyr det at det vil bli nøyaktig like mange biler på veiene, fordi det bare er veksten som tas med buss og tog.

Like mange biler på veiene og halvering av kapasiteten i Rosenkrantzgate betyr utvilsomt kø og kaos.

LES OGSÅ: Grasrotoppgjør om Rosenkrantzgata

Det finnes bare en fornuftig løsning på dette, det er å først bygge en ny alternativ vei som bilene kan kjøre på, så kan man legge til rette for kollektivfelt etterpå. For å få til det må Buskerudbypakke 2 gjøres om, noe må ut og E134 i 4 felt må inn. Jeg tror flertallet i Drammen ønsker å fremtvinge halvering av kapasiteten for biler i Rosenkrantzgate, uten å bygge noe alternativ, men de ønsker ikke si det høyt. Dersom de ikke ønsker dette, må de komme opp med en god forklaring på hvorfor de fjernet forutsetningen om at alternativ vei skulle på plass først og hvorfor de fortsetter planleggingen av kollektivfelt i Rosenkrantzgate.

Dersom de mener en alternativ vei skal bygges først, så må de fortelle hvordan de har tenkt å få til dette.

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT.NO:

* Hvem er det som klager?

* Punktum finale

* Det lykkelige valg

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags