Hva vil egentlig Drammen kommune med skiløypene?

Foto:

Av
DEL

MeningerFrode Vestgarden, virksomhetsleder for Veg, natur og idrett i Drammen kommune hadde forleden et innlegg i Drammens Tidende om skiløyper i Drammensmarka. Etter den siste ukas intense debatt med diverse leserinnlegg og svært dårlig reklame for Drammen kommune i Dagsrevyen om løypeprepareringen, venter jeg fremdeles på et ordenlig svar på hva Drammen kommune egentlig vil og mener. Vestgardens innlegg er kun generelt, bakoverskuende og unnvikende på hva dette egentlig handler om. Derfor ønsker jeg svar på følgende spørsmål:

Manglende skøytetraseer skyldes kun én ting, vrangvilje fra kommunens side. Synes Drammen kommune det er bra at kommunens representant nekter Lier kommunes løypekjører å lage skøyemuligheter i Tverråsrunden (selvsagt også med klassisk spor på siden)? Hvorfor ikke lage skøytemuligheter fra Landfalltjern til Skimten og Skimtrunden med? Plassmangel er ikke noe problem, andre kommuner klarer dette utmerket med samme løypebredde. Kostnadene er også de samme, for løypemaskinen kjører bare en gang uansett. Hva vil Drammen?

Stiller Drammen kommune seg bak uttalelsene fra kommunens representant om at det er greit å tråkke på beina i preparerte skispor? Altså at det er kommunes offisielle politikk å oppfordre innbyggerne til brudd på friluftsloven?

Vestgarden skriver: ”Hvert år gjennomføres løypemøte med nabokommuner for faglig erfaringsutveksling som sikrer et helhetlig skiløyperegime i Finnemarka og på Vestskogen”. Hvorfor er det da ren bingo om det er preparert samtidig i kommunene som grenser inn til hverandre? Det er bare å følge med på Skisporet.no, så skjønner Vestgarden hva jeg mener. I nabokommunene Lier og Nedre Eiker blir det skuterkjørt skiløyper over vannene etter at løypekjører har sjekket isdybden på forhånd, og det samme gjør Skiforeningen i nabokommunene øst for Drammen. Hvorfor skal igjen Drammen kommune ha en avvikende politikk? På lier-ski.com, som både Lier og Nedre Eiker bruker, er det mye mer spesifikk informasjon om løypestandard, temperatur osv. enn Skisporet.no, men heller ikke det vil Drammen være med på. Er det dette som kalles et ”helhetlig skiløyperegime”?

Lier kommune preparerte skiløypene fra Eggevollen med stor maskin 8. desember, mens Drammen kommune kjørte sine skiløyper i Drammensmarka med stor maskin første gang 15. januar, altså rundt fem uker seinere. Ikke kom med unnskyldning om snøforholdene, for både Tverkenveien og for eksempel Skimtrunden hadde samme snøforhold som fra Eggevollen og Tverråsrunden (som Lier kjører). Er det slik Drammen kommune ønsker at det skal være? Er det slik dere vil strekke dere etter i den nye storkommune også? Er dette ”tilfredsstillende skiløypeprodukt” som Vestgarden skriver?

Alle som har gått på ski Drammensmarka i vinter, har sett at det nå står hundrevis av dryppsonetrær som hindrer snøen å falle ned til bakken. Dette er resultatet av mange år med dårlig vedlikehold av skitraseer. På Vestskauen i Sande kommune har skiløypene fått karakteristikken Worldcup-standard. Hovedårsaken, sier løypekjørerne selv, er fjerning av alle dryppsonetrær både langs skogsbilveier og i terrenget. Vil Drammen kommune ha samme fokus på å fjerne alle dryppsonetrær langs hovedløypenettet innen kommunesammenslåingen 1/1 2020? Burde ikke den største kommunen i regionen også ha den beste kvaliteten på skiløypene?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags