Jeg har en kollega. La oss kalle henne Ellen. Ellen har jobba som lærer i over 30 år, og har hatt gleden av å gjøre en forskjell for flere tusen elever så langt i karrieren.

Ellen er den læreren som kommer en time tidligere på jobb, og sitter en time etter at hun egentlig kunne gått hjem.

Tida bruker Ellen på å pønske ut hvordan undervisninga skal treffe alle de 30 elevene hun skal ha i algebra dagen etter. Når Ellen kommer hjem, spiser hun middag, tar seg en lur, før hun setter ved kjøkkenbordet og åpner fagbøker og nettsider. Ellen oppdaterer seg på hva som er nytt.  Elevene elsker Ellen. Hun er alltid positiv, smiler og har engasjerende timer som treffer dem. Ifølge regjeringen er Ellen udugelig.

Ellen er ikke alene. På skolen jeg jobber og i hele skole-Norge finnes det flust av sånne som Ellen, som gjør alt for elevene sine.

LES OGSÅ: Radikalisering av unge

De har alle til felles at de har jobba i skolen i mange år, noen i bare noen få år. De har alle til felles at de nå har fått beskjed av Torbjørn Røe Isaksen om at de ikke er gode nok. Ellen og mange lærere over hele landet, ble endelig avskilta av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og FrP på Stortinget 12. april 2016. Jeg var heldig. Jeg ble ferdig med min grunnskolelærerutdanning i 2014, som en del av det første kullet på den nye grunnskolelærerutdanninga fra 2010, og fikk de nødvendige 60 studiepoenga i norsk, som var ett av faga jeg spesialiserte meg i.

Jeg er litt flau. På papiret er jeg en bedre lærer enn Ellen, i realiteten er jeg dårligere.

LES OGSÅ: Skolerangering og kvalitet

Alle er enige om at det er viktig å sette krav til hva slags kompetanse vi lærere skal ha. Alle er også enige om at etter- og videreutdanning er bra. Jeg har ikke møtt en eneste lærer som er imot å oppdatere seg faglig. Det er ikke noe rart. Det er yrket vår. Vi vil alltid etterstrebe å gjøre en bedre jobb, fra morgen til kveld. Problemet til regjeringa, Arbeiderpartiet og Venstre er at antall studiepoeng alene ikke avgjør hvor god lærer du er. Jeg er enig i at det er riktig å sette et krav om å ha 60 studiepoeng i norsk, engelsk og matematikk for lærere i ungdomsskolen, 30 stp. I barneskolen, men sterkt uenig i at det er riktig å gi tilbakevirkende kraft. Lærere som Ellen har med et pennestrøk fått underkjent realkompetansen de har opparbeida seg.

Erfaring er gull verdt, spesielt for oss nye. De råda, den veiledninga og den kunnskapen jeg har fått fra de erfarne på jobb, har gjort meg til en mye bedre lærer.

LES OGSÅ: La autoriteten til lærerne leve

Jeg følte meg som verdensmester da jeg gikk ut fra lærerutdanninga. Fasiten er at ingen blir verdensmestre før de begynner å lytte til dem med erfaring - de gode mentorene.

Over 30 000 lærere har nå over natta ikke godkjent grunnutdanning lenger. Ellen og mange andre vil nå få problemer med å bytte skole hvis de skulle ønske det.

LES OGSÅ: Kvalifikasjoner – ikke kjønn

Hvem vil vel ansette en lærer som må påkostes utdanning? Hvor mange vil nå velge å pensjonere seg ved fylte 62 fordi de vil spare kommunene for penger? Om bare få år mister vi et kull med lærere pga. utvida lærerutdanning, og det jobber allerede 9000 ufaglærte i skolen. Om bare få år spås det å mangle over 20 000 lærere i skolen, og det var prognoser før endringene om kompetansekrav og lenger lærerutdanning ble vedtatt. Ellen og jeg lurer veldig på hvordan du skal drive en skole uten lærere, Torbjørn.

Hele vedtaket bygger på et premiss om at lærere som har jobba i skolen en del år, men som ikke har mange nok studiepoeng, ikke oppdaterer seg faglig.

LES OGSÅ: ”Hva vil du bli når du blir stor?”

Det er et premiss som er feil, og som vitner om lite kunnskap om hverdagen og livet i skolen. Hele forslaget er derfor respektløst, og viser en grunnleggende mangel på forståelse for at erfaring er like mye verdt som studiepoeng.

Takk for innsatsen i 30 år, Ellen. Nå er du ikke god nok lenger.

FLERE AKTUELLE MENINGER:

* De som henger og slenger

* Aprilsnarr mot biskopen

* Det er ikke noe svik, Frp!