Gå til sidens hovedinnhold

Formyndermennesket

Artikkelen er over 5 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I 1970 skrev Jens Bjørneboe til elever i videregående skole om formyndermennesker.

Rådene til elevene var: Tenk alltid selv! Vær ulydig! Tro aldri på noe som blir sagt deg av eldre mennesker, for de har alltid noe de vil skjule. Og du skal spørre, dvs. du skal spørre alle autoritære mennesker, alle formyndermennesker om alle ting. Han skal ikke dø i synden.

DU KAN FØLGE DEN LOKALE DEBATTEN PÅ FACEBOOK.

Bjørneboe blir aldri gammeldags. I sommer vedtok utdanningsministeren en ny fraværsregel i videregående skole. Mer enn 10 prosent ikke-godkjent fravær, og du kan finne deg noe annet å gjøre. Deilig å formynde disse ungdommene! Som er myndige.

De nye fraværsreglene har som mål å bekjempe skulk, sier utdanningsministeren. Men hvorfor skulker elever?

LES OGSÅ: Hva tenkte du på, Torbjørn?

Er ikke skulk et symptom på noe? Jeg tror at skulkereglene behandler symptomet, ikke lidelsen – omtrent som dekkstift i ansiktet for å skjule kviser.

Skulk kan være symptom på så mangt:

1. Vansker hjemme, som mor og far krangler, rusmisbruk i hjemmet, småsøsken som må følges opp, psykisk vold osv.

2. Frykt for å møte på skolen pga. nåværende eller tidligere mobbing fra medelever, frykt for lærere, angst for menneskemengder osv.

3. Følelse av utilstrekkelighet: Uansett hva jeg gjør, får jeg dårlige karakterer. Jeg får bare kjeft allikevel.

4. Følelse av meningsløshet: Hvorfor må jeg kunne dette? Hva har det med mitt framtidige arbeidsliv å gjøre? Hva angår dette meg, nå – og om tjue år? Det var jo ikke dette jeg valgte.

5. Mangel på engasjement: Kan vi ikke gjøre noe interessant? Noe inspirerende?

6. Å bli tatt på alvor: Det betyr jo ikke noe om jeg er på skolen eller ikke. Ingen bryr seg om hva jeg mener.

7. med mer

Rundt en tredel av elevene er myndige, og alle elevene er myndige når det gjelder egen utdanning. I denne prosessen ser det ut til at elevene er umyndiggjort.

LES OGSÅ: Ja til praktisk pusterom i skolen

Da regelen var på høring, var det i hovedsak utdanningsministeren som ble hørt, og så kom Utdanningsforbundet inn på slutten og fikk forhandlet inn en 15 prosent til bruk i spesielle tilfeller. Hvor var Elevorganisasjonen og medbestemmelsen her? Betyr det ikke noe hva elevene mener? Hva har forresten lærernes fagforening med elevenes fraværsregler å gjøre? Hvis årsaken til skulk er manglende engasjement, at man ikke betyr noe og følelsen av meningsløshet, bør vi vel gjøre noe med innholdet i undervisningen?

Takk, Bjørneboe, for at du stadig er til stede i ånden! Jeg er vel en av formyndermenneskene selv så jeg får forberede meg på spørsmålene. Lykke til, elever!

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT. NO:

* Jeg takker Erdogan

* Vi støtter de streikende

* Seks spørsmål om jernbanetrasé til bystyrets medlemmer

Kommentarer til denne saken