Ja til minstekrav i enkeltfag!

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerI forrige uke begynte flere tusen studenter på høyere utdanning her i landet.132 021 håpefulle søkte seg en studieplass igjennom Samordna opptak, og ifølge Samordna opptaks nettsider ble det tilbudt 96 604 studieplasser til våre studenter i 2016. Det betyr at 35 417 søkere ikke fikk tilbud om studieplass, og dermed må a) ta opp fag for å nå poenggrensen, b) samle opp alderspoeng for å nå poenggrensen eller c) gi blaffen i det planlagte studieløpet og finne ut om dem ønsker å søke seg inn på noe annet til neste år. Søkeren får verken lagt fram interesser eller egenskaper med et slikt rigid system.

En oversikt fra OECD viser at kun fire av ti studenter i Norge fullfører utdannelsen.

DU KAN FØLGE DEN LOKALE DEBATTEN PÅ FACEBOOK.

Det får meg til å lure på hva som ligger bak statistikken. I dag baseres inntakskravet til høyere utdanning som hovedregel på gjennomsnittskarakteren fra videregående skole. Dette gjør systemet forutsigbart for studenter og studieinstitusjonene, men det fører også til at enkelte institusjoner, og særlig de som tilbyr samfunnsfaglige- og humanistiske retninger, mister muligheten til å fremheve bestemte krav til forkunnskaper.

I praksis betyr dette at gymkarakteren til en student som søker seg til en bachelor i nordisk litteratur teller like mye som norskkarakteren, og tyskkarakteren til en annen student som søker seg til i bachelor statsvitenskap teller like mye som samfunnsfagskarakteren.

LES OGSÅ: I fremtidens skole skal elevene lære mer

Som en mulig konsekvens av et slikt system får vi færre studenter som både er kvalifiserte og interesserte til et studie, og derav flere som dropper ut før endt studieløp. Vi vet at karaktersettingen på videregående kan være fravikende fra skole til skole. Forskjellen på en firer og en femmer i et fag som ikke har tett tilknytning til videre studier, kan være avgjørende for at studenten kommer inn eller ikke.

Derfor vil Unge Høyre gi høyere utdanningsinstitusjoner mulighet til å sette egendefinerte opptakskrav til fagkombinasjoner og minstekrav til karakterer i enkeltfag, og la dem ta i bruk alternative vurderingsformer som motivasjonsbrev, opptaksprøver og intervjuer.

LES OGSÅ: Vi skal ikke slite ut førsteklassingene første uken

Det kan også være en idé at utdanningsinstitusjonene kan ta i bruk intensivkurs, slik at studentene har en mulighet til å oppnå den lille marginen som manglet for å komme inn på studiet, og dermed ikke trenger å vente fram til neste inntaksprosess for å prøve og komme inn på ny. Slik vil vi til enhver tid rekruttere de mest engasjerte og motiverte studentene.

En slik ordning vil sørge for flere motiverte studenter inn på et studieløp, samtidig som vi får en jevn fordeling av studenter som også fullfører hele løpet.

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT.NO:

* Spørsmål som må få svar i korrupsjonssaken

* Til dere som skal inn i mange av de viktigste yrkene for framtida

* «Hva gjør det om de spiser av eplene...?»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags