Gi elevene gode mattelærere!

«Norsk skole går nå glipp av mange sårt tiltrengte lærere, som har sitt forse i andre deler av skolehverdagen for barn og unge», skriver Geir Egge fra Drammen.

«Norsk skole går nå glipp av mange sårt tiltrengte lærere, som har sitt forse i andre deler av skolehverdagen for barn og unge», skriver Geir Egge fra Drammen. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerOpptakskravene til lærerutdanningen ble skjerpet foran studieåret 2016/2017. Studentene må ha karakteren fire i matematikk fra videregående skole, eventuelt karakteren to i et av programfagene S1, S2, R1 eller R2, for å komme inn.

Elever som oppfylte øvrige vilkår, bortsett fra matematikk, fikk tilbud om et forkurs i matematikk i sommer. Kurset skulle avsluttes med en eksamen.

DU KAN FØLGE DEN LOKALE DEBATTEN PÅ FACEBOOK.

Denne eksamenen ble vurdert til bestått eller ikke bestått. Bestått vil si at elevene hadde ferdigheter til minst karakter fire og innfridde derned opptakskravene til lærerutdanningen. Forkursene ble arrangert over hele landet.

Nå foreligger resultatene. Totalt 612 meldte seg på forkursene, 485 møtte til eksamen, 118 besto mens 367 elever fikk ikke bestått.

75,7 prosent av elevene fikk ikke bestått. Regner man på grunnlag av dem som meldte seg interessert var det over 80 prosent som ikke kom videre til lærerutdanningen. Jevnt fordelt over hele landet var strykprosenten høy, best var de i Alta der besto halvparten som møtte til eksamen.

Flere steder hadde over 80 prosent stryk, ja i Nesna fikk like godt alle stryk!

LES OGSÅ: Språkopplæring er nøkkelen til jobb

Det er naivt å tro at elever som har jobbet med matematikk i mange år iberegnet grunnskolen, skal klare å forbedre seg fra karakter tre til fire på noen korte sommeruker. Det skal være en klar forskjell i ferdighetene til en elev som får karakter tre og fire, faglæreren har bedømt eleven til tre ikke fire på grunnlag av prestasjonene gjennom et skoleår.

Forkursene ble en gedigen skuffelse for både elever, lærere og utdanningsdirektoratet.

LES OGSÅ: I fremtidens skole skal elevene lære mer

Mange elever sitter igjen med en dårlig opplevelse. De hadde store forhåpninger, men møter selvsagt de samme utfordringene faglig som de gjorde tidligere, de fleste hadde ikke hatt matematikk siden vg2, ett eller to år tilbake.

Regjeringen må nå ta konsekvensene av de nye opptakskravene, og sørge for at mange flere elever går ut fra grunnskolen med tilstrekkelige kunnskaper i matematikk til å kunne oppnå karakteren fire i vgs.

LES OGSÅ: Innvandrerbarn i Drammen og utdanning

Da må elevene få motiverte, dyktige og engasjerte lærere i faget helt fra ungdomstrinnet. Det må satses mer på rene faglærere allerede fra 8. klasse, og kanskje også øke timetallet i faget på ungdomsskolen.

Norsk skole går nå glipp av mange sårt tiltrengte lærere, som har sitt forse i andre deler av skolehverdagen for barn og unge.

I barneskolen og mellomtrinnet har det svært liten betydning om du har karakter tre eller fire i matematikk. Dette kan skremme ungdom bort fra å søke lærerutdanning.

Skolen trenger lærere, det er allerede i dag stor mangel på kvalifiserte lærere, da er det hårreisende å øke kravene så enda færre kvalifiserer seg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags