Kommer jeg til å få praksissjokk hvis jeg begynner å jobbe i drammensskolen?

GIR DRAMMEN GOD VEILEDNING? Lærerstudent Sata Mathiesen fra Drammen håper at Drammen kommune er en av kommunene som gir sine ferske lærere god veiledning slik at de kan gjøre en god jobb.

GIR DRAMMEN GOD VEILEDNING? Lærerstudent Sata Mathiesen fra Drammen håper at Drammen kommune er en av kommunene som gir sine ferske lærere god veiledning slik at de kan gjøre en god jobb.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Jeg heter Sara og er fra Drammen. Jeg har funnet drømmeyrket. Jeg skal bli grunnskolelærer, og jeg gleder meg!

Grunnen til at jeg har lyst til å bli lærer er for å gi framtidens yrkesutøvere troen på seg selv og tenke kritisk i et samfunn som kontinuerlig er i forandring.

Grunnskolelærerutdanningen på HSN her i Drammen har lært meg mye. Jeg har lært at elever er en heterogen gruppe der alle trenger å bli sett og oppfulgt etter sine egne behov. Jeg har lært at relasjon mellom alle på skolen er noe av det viktigste for at elevene skal få oppnådd sitt potensial. Og jeg har lært at fag ikke bare er fag, men undring, nysgjerrighet og problemløsning.

Likevel vet jeg at lærerutdanningen ikke fullt ut kan forberede meg på yrkeshverdagen.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Enkelte sider ved yrkesutøvelsen læres best i hverdagen i skolen. Derfor har det helt siden 2009 vært en intensjonsavtale at: «Alle kommuner og fylkeskommuner skal tilby veiledning til alle nytilsatte nyutdannede pedagoger i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring». Jeg har lest at Rambølls evaluering veiledningsordningen fra 2016 viser at det fortsatt er tilfeldig hvem som får veiledning. Det er kun 60 prosent av de nye lærerne får i dag tilbud om veiledning, og at det er stor variasjon i organisering og omfang.

Dette får meg til å tenke, hvis jeg blir i Drammen for å bli lærer, vil veiledningssystemet som vi har i Drammen fange opp behovene mine som nyutdannet lærer? Vil jeg kunne ha en klok veileder å drøfte spørsmål jeg lurer på med? For eksempel å fylle ut ulike dokumenter og kartleggingsverktøy. Hvordan skal jeg organisere fag på en mest interessant og logisk måte?

Jeg har også lest at rundt en tredel av alle nyutdannede lærere slutter i løpet av de første fem årene i yrket. Det får meg til å undre, vil det også gjelde meg? Vil praksissjokket bli så stort at jeg slutter som lærer som jeg har brukt 4 år på å utdanne meg til, og gledet meg til å bli?

Jeg håper at Drammen er blant de kommunene som tilbyr en god veiledning som prioriterer meg som fersk lærer, slik at jeg kan hjelpe alle elever i mine kommende klasser på best mulig måte. Slik at jeg kan gi elevene den troen på seg selv som alle barn fortjener for å nå sitt potensial.

Veiledning er viktig for oss nye lærere, og for barna, elevene og foreldrene.

Jeg tror rett og slett at veiledning av nyutdannede lærere gir oss en bedre skole.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags