1500 i tog mot bom - eller bare for flytting av bom?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerJeg synes jeg det er gledelig at 1500 drammensere møter opp i fakkeltog i debatten om bompengering i Drammen. Det er ikke et fakkeltog jeg ville deltatt i, men at folk ytrer seg er utelukkende positivt.

Drammens Tidende presenterer det som en protest mot bompenger. Fremskrittspartiet tok på Facebook raskt hele demonstrasjonstoget til inntekt for egen politikk og kunne fastslå at fakkeltoget var en eneste stor markering  mot hele Buskerudbypakke 2.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Jeg kjenner flere som var i toget, og de er slett ikke imot Buskerudbypakke 2 generelt.

Sannheten er at det er en rekke meninger som var representert i fakkeltoget.

Noen er imot Buskerudbyen, noen er imot bompenger generelt, men de aller, aller fleste i fakkeltoget har andre meninger De aller fleste reagerer på plassering av bomsnittene.

Noen mener de skal plasseres på bygrensa. Noen mener det er greit å få en bomstasjon i sin bydel, hvis alle andre bydeler får det samme. Noen vil flytte bomsnittene noen hundre meter. Andre vil flytte dem noen kilometer.

LES OGSÅ: Rosenkrantzgata er ikke en motorvei!

Mange på Tangen vil heller ha bomsnittet på grensa til Svelvik. Mange på Rundtom vil ha den langt ut i Kobbervikdalen. De i Skoger vil ha den på grensa til Sande.

Folk på Konnerud vil ha Tilfartsvei vest, men helst uten bompenger. Folk på Gulskogen vil ikke ha Tilfartsvei vest, men kan akseptere en bompengering som hindrer gjennomfartstrafikk  gjennom egen bydel.

Her er det altså alle typer varianter og et levende demokrati. Og de fleste aksepterer bompenger – bare ikke i sitt eget nabolag.

Vi i Miljøpartiet De Grønne aksepterer at det kan være utfordringer med enkelte av bomsnittene.

LES OGSÅ: Det nytter ikke å tvinge folk til å parkere

Vi har derfor aldri slått fast at alt må være nøyaktig  slik det nå er skissert. Vi er villige til å flytte på enkelte av bommene dersom det ikke rokker ved hele pakka. For oss er det to ting som er viktig med bomsnittene: 1. Plasseringen må ha en effekt slik at de hindrer unødvendig lokal biltrafikk  i sentrum 2. Plasseringen må gi nok inntekter for å betale for tiltakene i pakka.

Dersom en justering er en løsning fagfolk kan gå for, skal det ikke stå på Miljøpartiet De Grønne.

Når det gjelder Tilfartsvei vest så er De Grønne imot denne veien. Dette har vi programfestet. Om veien etter hvert detter ut av pakka så skal ikke vi henge med huet.

Skrot gjerne hele Tilfartsvei vest og bruk heller pengene på kollektivtiltak.

LES OGSÅ: Hjelp meg å forstå!

Men foreløpig er Tilfartsvei vest svært viktig for de store partiene Høyre og Arbeiderpartiet og dermed med i kompromisset Buskerudbypakke 2 – forstå det den som kan. Buskerudbypakke 2 uten Tilfartsvei vest er utelukkende en bedre miljøpakke.

Dette var ikke mitt fakkeltog. Jeg ville neppe kommet om jeg var invitert, men hadde jeg kommet så ville jeg vært der med parolen: «Nei til tilfartsvei vest, ja til bomring, men flytt gjerne bommene litt».

Kanskje ikke verdens mest hardtslående parole. Men denne saken krever ikke kun tunge, ensidige, slagord. Den krever en god debatt.

Å avvise Buskerudbypakke 2 er helt galimatias.

Det vil sette Drammen tiår tilbake. Men Buskerudbypakke 2  bør kunne justeres noe etter hvert som vi høster erfaringer.

Miljøpartiet De Grønne sier et rungende ja til Buskerudbypakke 2, men vi er åpen for enkelte justeringer og endringer underveis.

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT.NO:

* Hva vil Ola Sentralisering?

* Usmakelig domsavsigelse på avisens førsteside

* Byggesak og politisk oppfølging

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags