Sykkelfeltene må repareres, feies og males!

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerDet er toppsesong for sykling. Mange bruker sykkelen daglig i Drammen. Det er lettvint og fint å sykle. Da er et viktig at sykkeltraseene er i god stand og at kommunen gjør hva de kan for å gjøre sykkelveiene så gode som mulig.

Birgitte Simensen Berg etterlyser i DT 2/7 nymaling av sykkelfeltene på bybruene. Det har hun all grunn til. Jeg hadde håpet at en slik overskrift ville føre til at de ansvarlige fikk merket sykkeltraseene på bruene våre. Det har ikke skjedd, ei heller andre steder i byen. Det bør være en selvfølge at sykkeltraseene blir merket tydelig. Det har med sikkerhet å gjøre for en utsatt gruppe trafikanter.

En ting er merking, en annen like viktig side ved vedlikeholdet er feiing. Steiner, glasskår og harde gjenstander samles inn mot fortauskanten. Syklister merker hver liten stein og er utsatt for velt og punktering på grunn av alt som ligger i sykkelbanen. Da velger mange heller å kjøre i veibanen til stor irritasjon for bilistene.

Den rødfargede asfalten, som har vært benyttet på sykkeltraseene, er av dårligere holdbarhet enn vanlig asfalt. Det gjør at det er langt flere huller og sprekker på sykkeltraseene. Syklister blir ikke tiltrukket av hull i veidekket.

LES OGSÅ: Et bypakkedikt

På Bragernes side av bybrua var det en sykkelboks. Meningen var at syklistene skulle stå der mens de ventet på grønt lys og få kjøre over først. Den boksen er helt utvisket. Andre steder er det ikke gjort antydning til en slik prioritering.

Drammen har falt ned til 17. plass på sykkelbarometeret for norske byer. Det som irriterer mange av oss mest er nettopp mangel på vedlikehold. De hjelper ikke å lage nye sykkelveier når en ikke sørger for å holde de gamle i god stand.

Selvsagt bør syklister bruke sykkeltraseene, men da må de gjøres attraktive og mindre farlige. Det er ofte slik at det er kanter fra fortau eller vei og inn på sykkeltraseen. Det er veldig ubehagelig, spesielt om sykler litt fort og har tynne dekk. Da velges veien.

De steder sykkelveien krysser en vei står det ikke noe vikeplikt for bilistene. Det gjelder også der biler krysser sykkeltraseen ut fra et kjøpesenter eller parkeringsplass. Der skal det selvsagt stå et vikepliktsskilt og merker i gaten om at bilene har vikeplikt. Det er fraværende i Drammen, men mye brukt andre steder.

Det er laget en flott sykkelvei i C.O. Lundsgate forbi butikksentrene Power og Elkjøp. Mange biler krysser sykkeltraseen. Heller ikke der er det merket med vikeplikt for bilene. Denne nye traseen går opp og ned for hvert sted bilene skal kjøre ut. Og når en kommer til Austadsgate må syklistene stoppe om det kommer biler som skal forbi. Da er det igjen raskere og tryggere å sykle i gata.

Vi har i Bystyret bevilget mye penger til bedre sykkelveier i Drammen. Senest i juni bevilget vi 2 millioner ekstra hvert år i 2018 og 2019. Jeg kommer til å be om skriftlig redegjørelse for hvordan pengene er brukt og hvor mye penger som brukes på feiing og merking av sykkeltraseene.

Om vi skal bli «Norges beste sykkelby» må kommunen sørge for godt vedlikehold ellers vil vi synke enda lenger ned på rangstigen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags