Tre gode råd: Slik jobber du effektivt hjemmefra

Av
DEL

LeserbrevSlik kan du sikre at det faktisk blir jobbet på hjemmekontoret – og avholdt effektive møter når alle sitter hver for seg.

Når store deler av Norge jobber fra hjemmekontor stiller det nye krav til hele organisasjonen, ikke minst når det gjelder kunnskapsdeling og kundeinteraksjon. I tillegg er det mange som i disse dager venner seg til nye måter å jobbe på og for å få dekket sine sosiale behov.

Som et ledende fornybart energis og gjenvinningsselskap med over 8.000 kolleger fordelt på ti land er nettopp en desentralisert måte å jobbe på integrert i vår arbeidshverdag i Fortum – også lenge før coronautbruddet snudde opp-ned på livene våre.

Derfor har vi samlet noen erfaringer og råd som også kan ha verdi for andre selskaper og arbeidstagere:

1. Få kontorfølelsen
Det er viktig å føle at man er på jobb selv om omgivelsene kan være småkaotiske, med barn og andre i husstanden som også skal jobbe. Selv om det kan være fristende å gå i joggebukse eller pysj er det vår erfaring at det er bedre å kle seg som man ville gjort dersom du var på kontoret. Sammen med de andre vanlige morgenrutinene kan dette gjøre det lettere å motivere seg til jobbdagen. Hvis du ikke har et eget rom til hjemmekontoret kan en mulighet være å koble tv-en til datamaskinen for ekstra stor skjerm. Hvis du savner heve- og senkepulten kan strykebrettet gjøre noe av den samme nytten.

2. Sett av tid – og hold pauser
Når skillet mellom jobb og privat viskes ut bør man sette av noen timer som er dedikert til jobb, og samtidig sette av tid til private gjøremål. Dette gjør det enklere for både deg og omgivelsene dine, enten det er kolleger eller andre i husstanden, å vite når du er «på». I tillegg skal man huske å holde gode pauser i løpet av dagen. Hos oss er det mange som har felleslunsj og kaffepauser med teamet sitt på videokonferanse – i vårt tilfelle på Microsoft Teams. I slike programmer kan det også opprettes egne grupper der de ansatte kan dele bilder fra hjemmekontoret med sine kolleger.

3. Lær deg videomøtereglene
I Fortum har vi ofte heldagsmøter på Teams. Da er det lurt med mange korte pauser, f.eks. 5 minutter hver time og lunsj på 30 minutter. Vi sørger for at møtematerialet er synlig for alle deltakere, samtidig som vi benytter oss av funksjonen for samredigering for å gjøre møtene mer effektive. Hvis ikke alle kan delta er det mulig å bruke opptaksfunksjonen slik at de som ikke var tilstede kan høre på opptaket senere. Vi anbefaler å bruke videokamera – det gjør det lettere å samarbeide og fokusere, samt vanskeligere å multitaske ved for eksempel å svare på mail midt i møtet. Det er også viktig at det alltid er Teams-link i møteinnkallelsene dine, og dersom det er mange deltakere i møtet kan bruk av chatte-funksjonen være en god idé.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags