Trenger kjøreregler i marka

Fatbike: Artikkelforfatteren kan leve med sykler i marka, men etterlyser bedre kjøreregler.

Fatbike: Artikkelforfatteren kan leve med sykler i marka, men etterlyser bedre kjøreregler. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Kai Ekstrøm er leder av Drammensmarka Hytteeierforening, men skriver dette innlegget som privatperson. Det var torsdag Drammens Tidende skrev om at også elsykler kan bli et lovlig fremkomstmiddel i marka.

DEL

Meninger

La meg ta bladet fra munnen med en gang og si; på generelt grunnlag så er jeg motstander av sykler i marka!

Sånn – nå er den katta sluppet ut, og jeg har vel tilegnet meg noen fremtidige uvenner.

La meg forklare; Drammensmarka vil jeg påstå er at av de beste og vakreste tur- og rekreasjonsområder i det sentrale østlandsområdet. Hele året. I alle sesonger. Selv har familien hatt hytte ved Landfalltjern i snart 50 år, og vi tilbringer nær sagt alle ledige helger og ferier her. Jeg smiler innvendig hver gang jeg går bort til hytta – selv etter den 4. turen med pikkpakk fra bilen!

LES OGSÅ: El-sykler marka rundt

Vi er så til de grader heldige som har et slikt fristed hvor vi kan vasse i Guds ubesudlede til enhver tid. Jeg har ikke tall på hvor mange mil vi har tilbakelagt på ski eller til fots – eller på sykkel – i Drammensmarka. (Ja jeg har også syklet!). Hyttelivet kan være en velsignelse og skal ikke være stedet hvor man får reaksjoner og nupper over ting. Som for eksempel over en type ferdsel i skogen.

Misforstå meg rett – jeg er ikke fundamentalist og sykkelhater – men jeg reagerer sterkt på hvordan deler av kulturlandskapet ser ut etter at offroadere, mountainbikes, tur- og barnesykler har inntatt skog og myr. Det siste nå er jo fatbikes, med gummilisser på størrelse med en liten traktor som fyker rundt i skauen – også midtvinters(!).

Heldigvis er det plass for oss alle i dagens mobile samfunn – også ute i marka. Det en menneskerett å få bruke «urørt» skog og mark. Men det må forventes at man ikke etterlater seg unødvendige spor. Det er udiskutabelt at sykler er årsak til at det som tidligere var en smal tursti utvikler seg til en bred gjørmemotorvei.

Å frese av gårde på en grus- eller skogsvei er jo ikke problematisk. Det er i utmarka problemet oppstår. God folkeskikk tilsier at man alltid skal forlate et område i en stand man selv ønsker å møte den. Dette kan man også forvente i marka.

LES OGSÅ: Treningstrender 2016

LES OGSÅ: Så mye koster det deg å sykle uten lys

Men det er en tid og en sesong for alt.

Jeg elsker å gå litt utenfor allfarvei. Drammensmarka er et gigantisk edderkoppnett av stier og gamle fotefar. Det er et mylder av turalternativer hvis du leter litt. Og plutselig finne et gammelt spor av en sti på vei til blåbærtua er spennende.

Men ikke like sjarmerende hvis hemmeligheten plutselig ikke viser seg å være hemmelig allikevel, da du rundt neste granlegg kommer til et gjørmehøl på størrelsen med Vestfold (nesten!) etter at ørten fatbikes har ploget seg gjennom skogen.

Og dette er nok kjerneproblemstillingen mellom de som er for og imot; Hvordan kan vi få til en harmonisk bruk av marka for alle, uansett turlegning, som ikke setter så stygge spor eter seg?

Sykling i marka er en utfordring for de fleste kommuner med tilhørende tur- og skogsterreng. Og mange har (kjøre) regler for hvordan syklister skal utfolde seg.

Skiforeningen har sågar utviklet «Sykkelvett-regler» som oppfordrer til skånsom markabruk.

Jeg registrerer at noen(?) har fått bygget klopper på enkelte myrområder. Gjerne i trykkimpregnerte, solide materialer. Sikkert hensiktsmessig. Men jeg ser det altså som et fremmedelement.

Er det ikke egnet for rullende ferdsel så får man finne et annet alternativ – ikke bygge seg ut av problemstillingen.

Som så mye annet så tror jeg at vi snakker om generelle holdninger og respekt. Gjennom dugnadsarbeid og litt drahjelp fra grunneier/kommunen så kan det lages gode løsninger som legger forholdene til rette – også for de rullende.

Men før kommunen, DOT, venneforeninger, syklister, grunneiere og andre skal finne løsninger på nye utfordringer så må eksisterende praksis gjennomgås og evalueres.

Det er uomtvistelig at sykling i marka setter spor. Noen nesten uopprettelige. Jeg oppfordrer kommunen, de ulike foreninger og syklister til å gå i dialog med hverandre for å finne den beste løsningen. Det er selvfølgelig helt ok med sykler i marka – men det må lages noen bedre kjøreregler!

LES FLERE MENINGER OG INNSPILL HER

Jeg reagerer sterkt på hvordan deler av kulturlandskapet ser ut etter at offroadere, mountainbikes, tur- og barnesykler har inntatt skog og myr.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags