Vil den nye Buskerudbenken løse problemene med ny E134, og hva vil de i så fall foreta seg?

Irene Kildebo

Irene Kildebo Foto:

Av
DEL

MeningerI planen for ny E134 på strekningen fra Hjartdal, via Sauland, Notodden, Kongsberg til Darbu, er veien tenkt å gå utenom tettstedene eller i tunneler, slik at all gjennomgangstrafikk går utenfor sentrum.

Slik er det ikke for Drammen.

Drammen har alltid vært et veikryss. Det eneste veitiltaket Drammens politikere noen gang har fått til for Drammens del, er å bygge noen hundre meters tunnel i Bragernesåsen. Alle husker vel hvordan vi tapte kampen om motorveibrua. I dag mener vel alle (utenom noen få utvalgte) at denne skulle vært lagt i tunnel.

Hvorfor klarer tilsynelatende ikke Drammen å fremme sine behov og interesser i sentral sammenheng? Dette må jo skyldes dårlig kommunikasjon med Buskerudbenken på Stortinget.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Løsningen er jo innlysende for alle; Gjennomgangstrafikken må legges utenfor sentrum også for Drammen.

Men nei da, vi har politikere som faktisk uttaler at dersom vi skal oppnå nullvekst, er det ingen løsning å kanalisere gjennomgangstrafikken utenom byen.

OK? Da må vi nesten spørre: Hvordan tenker politikerne da? Skal Drammen sentrum sikre nullvekst for hele landet?

Nå er det valg, og det skal velges nye representanter til Buskerudbenken.

Vi forundrer oss over at løsningen for ny stamvei til Vestlandet, E134 fra Darbu gjennom Drammen, ikke er en av de viktigste valgkampsakene for dem som skal representere Buskerud.

Den eneste planen som i dag foreligger er å få fire felt i Strømsåstunnelen, hvor Nasjonal Transportplan-«premien» var å få lov å betale 50 % av gildet selv ...

Dette er en sak med betydning for alle kommunene i hele Buskerud fylke. I andre fylker kjempes det med nebb og klør for optimale veiløsninger, mens de fleste representanter fra vårt eget fylke ikke synes å mene noe som helst.

Hva er det vi egentlig vi stemmer på? Vil den nye Buskerudbenken løse problemene med ny E134, og hva vil de i så fall foreta seg?

I dag har vi fullt kaos på Bangeløkka, og problemet øker for hvert år. Men det går sikkert bra når vi nå har fått ny rundkjøring, flyttet lyskrysset og utvider til firefelts vei i Bjørnstjerne Bjørnsons gate.

Statens vegvesen roper varsku om at det ikke er mer kapasitet på Bangeløkka, og våre lokalpolitikere løser dette «elegant» for sentrale myndigheter ved å etablere en ny Tilfartsvei Vest fra E134 gjennom Drammen over Øvre Sund Bru. Når ble en vei med kapasitet på 40.000 biler i døgnet i en bygate? (På E18 går det til sammenligning 36.500 biler i døgnet.)

Ikke rart at vi ikke får igjennom noe bra for Drammen i NTP. Ikke bare løser Drammens lokalpolitikere et statlig veiproblem, de får i tillegg Drammenserne til å betale for det.

Godt valg, folkens!

LES OGSÅ: Hareide om barnefattigdom: – Vi må gjøre mer

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags