En grenseboers beretninger - og hvorfor Viken er så bra

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Jeg bor på grensen med kone og barn ... På fylkesgrensen, vel å merke. Det er 300 meter fra huset vårt til Akershus. Et grenseland hvor det føles like naturlig å jobbe, handle og gå til legen i Akershus som i Buskerud. Et grenseland som til tider føles litt nedprioritert av begge fylker. Her finner man den eneste glippen i det som ellers ville vært et sammenhengende gang- og sykkelveinett fra Drammen til Oslo.

Jeg pendler til jobb i Oslo hver dag, helst med kollektivtransport. Fylkesgrensen er stedet der Brakar ender og Ruter begynner. Det går Brakar-buss fra Lierskogen til Oslo sentrum, men jeg jobber ikke i sentrum. Skulle jeg brukt den måtte jeg uansett ha tatt meg videre på Ruter. Uten et sammenhengende takst- og sonesystem mellom Buskerud og Akershus, og med dårlig rutetilbud på kvelden, tvinger det meg til å kjøre til Asker og satse på toget derfra i stedet.

Men det er langt flere som ønsker å parkere i Asker enn det er parkeringsplasser til. De resterende bilene må kjøre inn til Oslo. Også veinettet i Asker er sprengt i rushtiden, av liunger som skal til og fra pendlerparkering. På E18 før Asker står det om morgenen flere hundre meter biler i kø på veiskulderen. De ønsker å kjøre av til Asker, men det lokale veisystemet kneler under trafikkmengden.

Med Viken kan vi få et felles kollektivsystem med sømløse overganger og felles takst- og sonesystem, som dekker hele Viken og Oslo. Da kan man få liunger over på bussen rett inn til Oslo, og avlaste veier og parkeringskapasitet i Asker. En vinn-vinn situasjon for alle parter, og ikke minst miljøet.

Vår eldste går på videregående skole. Hun vurderte i sin tid International Baccalaureate (IB). Så klart har Buskerud IB-linje! I Kongsberg! Samtidig finnes det også en IB-linje på Nesbru vgs. i Asker. Men skal noen fra Buskerud inn dit, stiller de bak alle søkere fra Akershus. Å kjøre til Kongsberg ville tatt en time, mens til Nesbru tar det 10–15 minutter.

Skolen i Kongsberg er sikkert glimrende, men reiseveien er for lang. Skolen i Nesbru ville derimot ha vært en veldig reell kandidat, hadde hun hatt mulighet til å søke seg dit.

LES OGSÅ: Viken - resultatet kan bli at skoleelevene våre må betale prisen for regjeringens gigantomani.

Viken kan bli kjempebra. Jeg gleder meg til forhåpentligvis å kunne ta bussen rett inn til Oslo, med gratis overgang til lokaltransport i byen, og til at barna mine fritt kan velge mellom videregående skoler i Lier og Asker.

Det er lett å harselere over størrelsen på Viken, men fylkenes eneste viktige tjenesteområder er samferdsel (særlig kollektivtrafikk) og videregående opplæring. Innenfor disse områdene er Viken mye bedre rustet til å løse folks problemer enn de gamle fylkene var.

Jeg håper velgerne stemmer inn partier som vil gjøre Viken til en suksess og som ser mulighetene – ikke partier som drømmer om å avskaffe det nye fylket.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags