Oppsiktsvekkende at Høyre prøver å ri flere hester samtidig

Av
DEL

MeningerFredrik Haaning og Drammen Høyre hevder undertegnede ikke holder orden på snørr og barter i saken om tømmerterminal i Svelvik. 

Jeg og Miljøpartiet De Grønne har god styr på både det som kommer ut av nesa og det som vokser i ansiktet i denne saken. Det er mer oppsiktsvekkende at Høyre nok en gang forsøker å ri flere hester samtidig. Samtidig som Haaning hevder Høyre ikke har konkludert i saken går han hardt ut i media og lover ny Svelvikvei ved hjelp av ny tømmerterminal.

I hans innlegg i Drammens Tidende argumenter han dessuten sterkt for tømmerhavn ved Svelvik, og karakteriserer motstandere av ideen som lite kompetente og næringsfiendtlige.

Velgerne får dømme selv.  Vi i De Grønne tror ikke befolkningen i Svelvik ønsker seg en ny sentralhavn for tømmer som nærmeste nabo. Derfor sier vi tydelig og klart nei allerede nå. Nei til tømmerhavn på Holmen, nei til tømmerhavn i Svelvik.

En tømmerhavn gir lite inntekter og arbeidsplasser lokalt, men masse tungtransport som hindrer annen næring og boligutvikling. Det er rett og slett næringsvennlig og si nei takk til en næring som ødelegger andre næringers muligheter. Svelvik som turistdestinasjon vil gi både mer klingende mynt i kassa lokalt, samt mer trivsel for de som bor der.

LES OGSÅ: Sørensen til angrep på Haaning: – Dette viser at Høyre er villige til å ofre de som bor i Svelvik for å bedre boforholdene på Åskollen

Å kombinere Svelvik som turistdestinasjon med en svær tømmerhavn kan vise seg vanskelig.

Når utredning av tømmerhavn var til behandling i fylkestinget foreslo De Grønne at man skulle se havna i et større perspektiv. Nemlig å ta med tømmeressursene i Vestfold, Telemark og indre Agder i regnskapet. Da er verken Holmen eller Svelvik naturlige lokasjoner. Næringen selv og Senterpartiet tviholdt på å kun vurdere Drammensregionen.

Det er å samfunnsplanlegge med briller med styrke minus 9.  

Tømmer fra nordlige Akershus, sydlige Hedmark, Ringerike og Østfold er mer naturlig å skipe ut via Oslo eller Moss enn Svelvik og Drammen.

Tømmeret fra indre Vestfold, Østlige Agder og hele Telemark krever en havn ved Grenland eller Larvik.

Selv tømmeret fra vårt distrikt kan fint  transporteres den veien. Avstanden  for skogressursene ved Kongsberg og Numedal har ikke særlig lengre avstand den veien enn til Svelvik.

LES OGSÅ: Frykter tusenvis av vogntog gjennom boligområder i byen

Avstanden Skollenborg Herøya er kun 23,7 km. lengre enn til Svelvik . Avstanden Lampeland Herøya er 34,7 km lengre enn Lampeland-Svelvik. Avstanden Hvittingfoss Larvik er kun 11,4 kilometer lengre enn til Svelvik.

For tømmeret i øvre Hallingdal så er avstandene uansett såpass lang at eksport fra disse produksjonsområdene er lite lønnsomme.

Vi i De Grønne  ønsket en plan hvor man tok et makroperspektiv over et større geografisk område. Vi  noterer at dette ble nedstemt.

Norge bør satse mye sterkere på bearbeiding av tømmeret lokalt i Norge. Det er der fremtiden ligger. Da kan vi beholde arbeidsplassene og verdiskapningen lokalt. Eksport av tømmer bør være absolutt siste utvei. Vi bør heller eksportere massivtre-elementer, biodrivstoff og bygningsmaterialer. Da eksporterer vi nemlig ikke samtidig verdiskapningen og arbeidsplasser sammen med råvaren.

Og Svelvik? Svelvik har en lys fremtid som «sørlandsbyen i Oslofjorden» et yndet sted for turistnæring , bioøkonomi, og innovasjon.

Andre innlegg på dt.no/meninger:

MDG er en del av klimaproblemet, ikke av løsningen

Hvordan har du hatt det i sommer?

Svelvik må ikke alltid stå med lua i hånda og takke ja 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags