«Vi tok inn over oss at barna våre har et for stillesittende liv»

Av
DEL

MeningerFysisk aktiv læring er viktig for drammensskolen. Erkjennelsen av at våre barn og unge er for lite i bevegelse, førte til at et samstemt Bystyre fulgte Høyres forslag om én time fysisk aktivitet hver dag for alle barn i vår kommune; i barnehagen, i Aktivitetsskolen (som nå vil erstatte Skolefritidsordningen) og i grunnskolen.

Med dette vedtaket tok vi inn over oss at våre barn har et for stillesittende liv, og at dette fører til uhelse. I tillegg til det forebyggende helseperspektivet vet vi også at elevene lærer bedre når de får bruke kroppen og være aktive. Vedtaket er forskningsbasert.

«Drammensmodellen» har høstet nasjonal anerkjennelse og danner nå modell for andre kommuner som ønsker å sette fysisk aktivitet på timeplanen. Det er derfor ganske så forstemmende å lese at DTs kommentator reduserer dette til «hopp og sprett i mattetimen», og ukritisk viderebringer Utdanningsforbundets påstand om at dette er en inngripen i lærerens metodefrihet. Akkurat dette ble nøye vurdert i forbindelse med innføringen; «I prinsippene for opplæringen vektlegges lærernes frihet til å velge innhold, aktiviteter og arbeidsmåter. Denne metodefriheten er en mulighet til å øke mengden fysisk aktivitet i skolen. Ved å realisere læreplanmål ved hjelp av lek og fysisk aktivitet, vil elevene bli mer fysisk aktive samtidig som man kan sikre måloppnåelse i læreplanmål fra ulike fag og hovedområder».

Vedtaket er godt forankret i skolene blant annet gjennom gode medvirkningsprosesser i arbeidet med Læringsløp Drammen. Kompetansesenteret for barnehage, skole og oppvekst har arbeidet fram en plan for å heve kompetansen blant lærere som skal arbeide med fysisk aktivitet og også bistått med metodeveiledning og undervisningsopplegg.

I forbindelse med vedtaket ønsket komiteen også å se på muligheten for å utvikle gode samarbeidsmodeller sammen med idretten, med et mål om å dra nytte av andre yrkesgruppers kompetanse ved gjennomføring av en times daglig fysisk aktivitet. I arbeidet med «Aktive Lokalsamfunn» er det utviklet gode samarbeidsmodeller mellom frivilligheten, barnehage, skole og AKS (Aktivitetsskolen), der vi går sammen om å ansette pedagoger og annet fagpersonell for å arbeide på tvers av tradisjonelle fagområder. Samarbeidet med lokale idrettslag gir også barnehagene og skolene støtte i arbeidet med å sikre en time fysisk aktivitet hver dag.

«Elevene her får en god fysisk aktivitetstime. Vi hadde aldri greid å ha så mange inn i aktiviteten for å lede og styre dem. Det gir en kvalitet og tetthet på elevene vi ellers ikke får til». Dette uttalte rektor ved Konnerud skole, Cathrine Wessman, i Drammens Tidendes oppslag om samarbeidet mellom Konnerud IL og de fire konnerudskolene 13.12.2017.

Vi i Drammen Høyre vil videreføre «Drammensmodellen» med en time fysisk aktivitet i skolen og vi vil videreføre samarbeidet med lokale idrettslag.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags