Gå til sidens hovedinnhold

Merkevaren Drammen må styrkes. Vi må sette noen hårete mål for byen vår

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg har alltid vært stolt av byen min, selv da den ble betegnet som et veikryss. Kanskje nettopp fordi det ble betegnet som et veikryss. Vi var på en måte underdogs. Vi hadde en forurenset elv. E-18 gikk rett igjennom sentrum. Vi hadde industri på hell. En nedadgående spiral som ble en større og større belastning for byutviklingen på alle fronter.

Det samlet oss da vi satte i gang med omdømmekampanjene. Vi satte søkelys på elven. Vi skulle rense opp og ta elva tilbake. Bygge nye broer i dobbelt forstand. Vi samlet folket om felles sak. Alle ville samme retning. Det fantes ikke alternativer. Vi måtte opp av bunnslammet og ta tilbake stoltheten. Alle visste hvor skoen trykket, og alle ble med. Vi hadde en tydelig visjon.

Vi ble så stolte av elven og byen at vi måtte fortelle omverdenen hvor bra dette var. Vi etablerte parkanlegg langs elva på begge sider. Vi tok elva tilbake etter å ha vært lånt ut som en transportvei til industrien i generasjoner. Vi oppstod som en ren og attraktiv by. Vi vant priser og ble sett som en suksess innen byutvikling.

Vi var stolte, og vi var stolte lenge.

Hva nå?

Jeg var for kort tid siden på Eiendomsdagen i regi av Næringsforeningen i Drammensregionen. Veldig hyggelig å møte folk i person og ikke via en skjerm. Dette skaper gode diskusjoner og mange meninger om mye. Vi trenger disse møteplassene. Vi trenger å se hverandre og prate om stort og smått uten å forholde oss til et avtalt vindu på en time via en skjerm. Kanskje da ikke så rart at ønsket om mer samarbeid mellom byens forskjellige aktører dukker opp. Det er gjennom samarbeid at vi kan skape nye tanker.

Dette bringer meg inn på det som egentlig er mitt budskap. Hvor går veien videre for Drammen? Hvordan skal vi skape veksten i befolkning og næringsliv som alle vi som bor og virker her i byen ønsker oss. Det er nok av initiativ og tanker. Mye har blitt realisert den siste tiden, som det nye sykehuset og helseparken. Flere store boligprosjekter har blitt realisert og flere er på trappene. Samtidig viser det seg at veksten i befolkning og næringsliv ikke er i nærheten av det en by som Drammen bør ha. Dette fikk vi dokumentert av en svært offensiv næringssjef fra Lillestrøm. Men tallene lyver ikke. Vi sakker akterut.

Næringslivet, politikere og kommuneadministrasjonen er for så vidt enige om at vi trenger mer fart, og at vi har et mye større potensial. Samtidig registrer jeg at det er en uvisshet om hvordan vi skal gå videre for å nå målet om økt tilflytting og et styrket næringsliv.

I likhet med omdømmeprosjektene handler dette i mine øyne om merkevarebygging, og til syvende og sist salg. Hvordan selge en overbevisning, et ønske om tilhørighet og et ønske om felles suksess.

I mitt virke har jeg gjennom årene jobbet med merkevare- og kommunikasjonsutfordringer for private og offentlige virksomheter, boligprosjekter, bydelsutviklingsprosjekter og også omdømmeprosjekt. Uansett størrelse og omfang så handler dette om grunnleggende kommunikasjon. Som igjen handler om samarbeid.

Drammen er en merkevare. En merkevare blir definert av sine handlinger. Hvilke handlinger definerer oss i dag? En merkevare kan ha positive og negative verdier knyttet til seg. Negative verdier kan være vanskelige å vende, men vi har greid det før gjennom handling, ved for eksempel å rense elva.

Det ble nevnt under Eiendomsdagen at det var på tide med et nytt samarbeidsprosjekt. Jeg kunne ikke vært mer enig. Det skjer så mye i Drammen på forskjellige fronter at jeg tror det ville vært uklokt å ikke samle ressursene og legge et felles løp.

Flere av eiendomsaktørene har et brennende hjerte for egen by. Politikerne er offensive. Kommuneadministrasjonen og næringsforeningen jobber i dag tett på næringslivet. Her tenker jeg – sammen er vi dynamitt. Ja, det har vært flere gode løp og samarbeid her og der, men vi har nok lidd litt under manglende overordnet enighet og felles visjon og retning for byen vår.

Diskusjonen bør i mine øyne handle om hva vi ønsker av fremtid for byen vår. Hvordan passer alle aktivitetene inn i det store bildet. Vi er en forholdsvis kompakt kommune og det er mulighet for god dialog mellom næringslivet, politikere og administrasjonen. Noe som gir grunnlag for et tett og godt samarbeid. Det krever selvfølgelig at aktørene er innstilt på å delta.

Jeg oppfordrer derfor politikerne, kommuneadministrasjonen, næringsforeningen og eiendomsaktørene i byen til å etablere en aksjonsgruppe som begynner å jobbe med å definere og styrke merkevaren Drammen. Et løp som strekker seg i hvert fall 25 år. Kall det gjerne «Drammen 2050». På den måten kan vi trekke opp de store linjene og deretter legge et løp basert på kortsiktige og mer langsiktige mål innenfor dette.

Det å være best på sykkel eller helse er i mine øyne delmål, ikke hovedmål. Vi må sammen sette noen hårete mål som folk tror på. Vi må bli stolte igjen. Vi har gjort dette før så vi har jo modellen.

Når vi er inne på merkevarer og visjoner, så kan vi jo si som Nike. «Just do it».

LES OGSÅ:

Les også

Fikk klar beskjed fra byens nye kommunalsjef: – Det betyr også at vi skal ha landets grønneste eiendomsbransje

Les også

Knallhard dom fra byutviklingsekspert: – I Drammen styres nå byutviklingen av kommentarfeltet

Kommentarer til denne saken