Hvor lenge er «midlertidig»? Tre–fire uker? Tre–fire måneder? Eller tre–fire år? I mai ble kryssing av Drammenselva gjort vanskeligere med riving av bybrua. Ikke for de som krysser elva med bil. Og ikke for de med spreke bein som lett løper opp en tre etasjers trapp og syns det er greit med trimturen over brua. Og heller ikke for de som ikke har noe å gjøre på den andre siden av elva.

Men om du trenger å krysse elva daglig, om du er avhengig av mer eller mindre avanserte hjelpemidler for å komme deg fra A til B, om du er småbarnsforeldre med barn i sykkelhenger eller tvillingbarnevogn, ja da har du fått en vanskeligere hverdag som vil vare i minst tre år, «midlertidig».

Det er tre elementer som gjør livet vanskelig. Ei altfor smal gangbro som ender i bratte trapper og en altfor liten heis, ei høy gangbro over jernbanen med 90 graders svinger, og elendig planlagte bussruter, med bare to busser som krysser elva, mot 20 - 30 før mai.

Er det bregepet «midlertidig» som har gjort at planleggerne har kunnet se bort fra kravet om universell tilgjengelighet? Og gjøre det så tungvint å reise kollektivt at alle som kan, vil velge bilen for å krysse elva? Miljøplanlegging?

Trafikktelling er viktig i planlegging. Ble det gjort her? Er det tall for hvor mange busspasasjerer som krysset elva pr dag? Hvor mange av disse som hadde rullestol, rullator eller lignende? Hvor mange syklet eller gikk over bybrua?

De brede, kraftige fundamentene til gangbrua over elva er et solid og permanent symbol på dårlig planlegging. God plass til dobbel bredde på gangbrua, gjerne ett løp i hver retning. Men nei, og nå er det for sent å rette på. Venter spent på hvordan snøryddingen skal foregå til vinteren.

Heisplanleggeren har også mye a svare for. Heisen er mye mindre enn heisen i blokka der jeg bor. Forleden klarte to gamle gubber med sykkel såvidt å lirke seg inn og ut. Har du en av de populære transport-elsyklene, sykkel med henger eller lignende, kommer du ikke inn i heisen, og får dermed ikke brukt gangbrua.

Den «midlertidige» heisen skal fungere 24/7 i minst tre år. Det tok cirka to måneder før første driftsstans, og dermed stengt bru for alle heisavhengige. Håper heisplanleggeren kan finne en løsning for en heis til, og større.

Den planleggingstabben som er enklest å rette opp, er ruteplanleggingen. Jeg går ut fra at Brakar er i stand til å gi oss som trenger å bruke buss over elva, et langt bedre tilbud på andre forsøk. Lykke til!

Jeg har hørt argumentet om at vi må godta ulemper for å få noe nytt og bedre. Ny og fin bybru, ja. Men når brua åpner, forhåpentligvis i 2025, vil bussene krysse elva på akkurat samme måte som før mai 2022, og vi vil kunne gå, sykle og kjøre rullestol over bybrua akkurat som vi gjorde før mai 2022.