Gå til sidens hovedinnhold

Minst 50 ulykkesrapporter skal ha blitt manipulert – dødsulykken til Frida Bjerkelund (19) gransket

En rapport viser at en ansatt i Statens vegvesen manipulerte fartsdata i minst 50 ulykkessaker. Dødsulykken der Frida Bjerkelund (19) mistet livet er blant sakene som er gransket.

For abonnenter

ASKER: Det er revisjonsselskapet PwC som har gransket Statens vegvesens (SVV) bruk av dataverktøy i forbindelse med trafikkulykker. I slike saker bistår ulykkesundersøkerne fra Veivesenet politiet med å hente ut sentrale data fra ulykkeskjøretøy for å finne årsaken til trafikkulykker.

Riksadvokaten slo i desember alarm etter at Kripos hadde oppdaget at det kunne være feil i datagrunnlaget i ulykkesrapportene som var sendt fra SVV til politiet.

– I 50 av de 176 sakene hvor det er benyttet krasj og/eller diagnoseverktøy, er det funnet klare bevis på at resultatene er manipulert. I disse sakene er resultatene tillagt vekt i rapporten til politiet, heter det i rapporten.

En ansatt i Statens vegvesen ble i april pågrepet og siktet for manipulering av trafikkdata. Vedkommende kan ifølge Veivesenet knyttes til 50 av 93 rapporter, mens det ved de resterende 43 rapportene ikke er mulig å dokumentere hvordan det har blitt feil.

Det betyr at folk i 93 trafikksaker kan ha blitt dømt på uriktig grunnlag og fått dommer de ikke skulle hatt.

Politiinspektør Magnar Pedersen bekrefter overfor Drammens Tidende at Sør-Øst politidistrikt har gjennomgått fem saker.

Les også

Riksadvokaten pålegger gjennomgang av 93 straffesaker – mistenker manipulasjon

59-åring dømt i dødsulykke

Dødsulykken på Røykenveien 26. april 2017, der 19 år gamle Frida Bjerkelund mistet livet, er blant ulykkene politidistriktet har gransket.

19 åringen omkom da en 59 år gammel mann frontkolliderte med henne etter å ha forsøkt å kjøre forbi en annen bil. De øvrige fire ulykkene skjedde i Telemark, Sandefjord, Larvik og Ringerike.

59-åringen forklarte i retten at han var sent ute til en time på Rikshospitalet da han foretok forbikjøringen.

– Jeg så en bil foran meg som kjørte under fartsgrensen. Jeg var redd for å komme for sent til avtalen. Jeg har kjørt den veien 1.000 ganger og kjenner den godt. Jeg visste det var et sted lenger framme jeg kunne kjøre forbi. Da jeg kom dit, ga jeg gass for å komme forbi, fortalte han i retten.

Da han la seg over i motgående kjørefelt frontkolliderte Teslaen hans med Fridas Fiat. 59-åringen forklarte at han aldri så Fridas bil før det smalt.

Mannen ble dømt til fire måneders fengsel for uaktsomt drap. I tillegg ble 59-åringen fradømt retten til førerkortet i fire år, samt til å betale 155.000 kroner i erstatning til Fridas mor.

Saken fortsetter under bildet

Mener dommen er riktig

Det var en rekke andre spor utenom dataene fra Statens vegvesen som lå til grunn for domfellelsen i dødsulykken.

– Vi kjenner ikke til og vet ikke om det finnes beviser for at tallmaterialet i denne saken har vært manipulert. Politiet har fått en liste på 93 saker på landsbasis hvor det er mistanke om manipulasjon. Vi har gått gjennom de fem sakene i Sørøst politidistrikt, sier politiinspektør Magnar Pedersen.

Mannens tilståelse har vært helt sentral for dommen. Dødsulykken ble også fanget opp av et dash-cam på en annen bil, og ble spilt av under rettssaken. Filmen viser hvordan Teslaen prøver å kjøre forbi, og kolliderer med Fridas lille Fiat.

I Teslaer registreres også farten, og da politiet sjekket farten viste den 119 km/t da ulykken skjedde. Fartsgrensen på stedet er 80 km/t.

– Dessuten er det foretatt fartsberegninger av politiet på stedet, samt innhentet forklaringer fra vitner. Vi har gitt vårt syn på hvordan vi ser saken, og så lenge dommen fortsatt står, er vi av den oppfatning at dommen er riktig, sier Pedersen.

Les også

Frida (19) elsket julen, men i år må mamma pynte alene

Ikke aktuelt med gjenopptakelse

Politiinspektøren sier de har sendt saken til retten med begjæring om oppnevnelse av forsvarer.

– Vi har også skrevet et brev til forsvareren med vårt syn på saken, og venter tilbakemelding derfra, sier han.

Drammens Tidende har vært i kontakt med den dømte mannens forsvarer, Svein Holden.

Han har gitt uttrykk for at de ikke ønsker saken gjenopptatt, da det er en rekke andre bevis som har ført til domfellelsen.

Les også

Tiltalt: – Jeg føler meg elendig hver dag

Ubevisste handlinger

Forsvareren til den ansatte i Statens vegvesen, Harald Jahren, sier at de ikke er kjent med innholdet i rapporten, og at de forholder seg til de fem-seks sakene som ligger til grunn i siktelsen. Han sier at klienten nekter for å ha manipulert dokumenter.

– Han erkjenner at det kan være feil i dokumentene, men dette er i så fall ubevisste handlinger og han er også usikker på om det er han som eventuelt har gjort disse feilene, sier Jahren til TV 2.

Bodil Rønning Dreyer, direktør i trafikant- og kjøretøydivisjonen i Statens vegvesen, sier til samme kanal at det er sterkt beklagelig for dem som eventuelt måtte være berørt av saken.

Les også

Holmsbu fulgte Frida til sitt siste hvilested

Kommentarer til denne saken