Gå til sidens hovedinnhold

Holmen ble landfast

Artikkelen er over 11 år gammel

Holmenbrua ble åpnet. Kabelfabrikken flyttet inn på øya og bilhavna ble etablert. Det nye eventyret om Holmen som havn og industriområde midt i byen var i gang.

DRAMMEN: Holmen hadde allerede i århundrer hatt en sentral rolle i byens næringsliv. Øya ble skapt av elva. Det er regnet ut av historikere at tiden rundt 1590 er en omtrentlig fødselsdato for Holmen.

Første gang øya i fjorden er omtalt er i 1662. Da ble det vurdert å bygge en festning på Holmen, til forsvar for den nye kjøpstaden som skulle dannes av ladestedene Bragernes og Strømsø/Tangen. Men man fant at øya var uegnet til slik bruk, fordi den ikke besto av fjell, bare sand og treflis.

Trelasthandleren Caspar von Cappelen kjøpte Holmen omkring 1798. Foruten å drive et innbringende laksefiske ved øya, var Cappelen ivrig jordbruker og brukte mye penger på å dyrke opp det indre av Holmen.

Parkområde

Historien forteller at han plantet trær og anla spaserstier, og omdannet Holmen til en naturpark med lysthus. Etter alt å dømme var Holmen Drammens aller første park. Cappelen benyttet Holmen som sommersted, men tillot at befolkningen på Bragernes brukte øya som utfluktsmål.

Holmen som grønt alternativ ble beseglet i 1963 da det ble bygd bru fra Prins Oscarsgate. «Kabeln» flyttet og Holmens andre industrielle revolusjon begynte.

Se flere bilder fra Drammen i 1963.

Bilhavna

Svensker ble redningen da det ble krise på Drammen havn som mistet mange store eksportkunder. Det svenske rederiet Wallenius Lines lette etter passende havn for import av biler til Norge.

Øynene falt på Drammen og Holmen. I rekordtempo sa Drammen kommune ja og i slutten av året ble Drammen Bilhavn A/S opprette.

– Drammen tok en sjanse – og vant, heter det i historiske bind. Vi vet alle hvor mye bilimporten betyr for havna i dag.

Slipen

Byen som havneby forsterket seg sammen med oppgangen for Slipen på Tangen.

I 1963 var Slipen som bygde båter helt ut i Havnegata, en av byens største arbeidsplassen med 700 ansatte og 100 lærlinger.

Video: Utbygging av Åssiden

(artikkelen fortsetter under videoen)



Trafikkaos

Den økende biltrafikken skapte store miljømessige problemer for byen i 1963. Intet er altså nytt undre solen, som det heter.

Hele byen var en flaskehals så lenge kun en bybru tok alle trafikken. I 1963 var trafikkaoset et faktum og løsningen ennå fremtidsmusikk, heter det.

Og mens året 1963 ebbet ut begynte byen å forberede seg på overgangen til «storkommune» med Skoger fra 1. januar.

Neste Mandag: 1964

Kommentarer til denne saken