Gå til sidens hovedinnhold

1975: Motorveibrua åpnet

Artikkelen er over 11 år gammel

«Et smykke rundt byens hals», ble motorveibrua kalt da den ble åpnet i 1975.

DRAMMEN: Brua åpnet et nytt kapitel i byens historie. Nå kjørte man ikke lenger gjennom Drammen, men over den.

I løpet av 14 oktoberdager skjedde det to store kommunikasjonsbegivenheter i Drammensområdet.

4. oktober åpnet daværende kronprins Harald og kronprinsesse Sonja motorveibrua fra Brakerøya til Austad. 15. oktober ble de aller første kronene kastet i bompengeautomaten på Kjellstad. 

SE BILDER:Drammen i 1975

Folkevandring

Helgen før åpningen var det åpen bru. Tusenvis av drammensere spankulerte på brua de var så stolte av.

De gikk fra Bangeløkka til Brakerøya, kikket på havneområdene fra en ny vinkel -og gikk tilbake igjen. De skrøt av at Drammen hadde fått landets lengste bru.

Skjellsord

Motorveibrua ble et symbol for den nye tiden man var på rask vei inn ifra begynnelsen av 1970-tallet. Det hele snudde på en måte. Norge var i ferd med å bli et moderne land.
Bilbruken økte. Ja, selv vanlige arbeidere vurderte å bytte ut trikk og sykkel på vei til jobb med bil.

Men motorveibrua og den massive utbyggingen av E18 mellom Oslo og Drammen, betydde at byen fikk igjen pusten. Tidligere gikk det som ble kalt «Den Sørlandske hovedvei» fra Brakerøya, via Holmenbruene, inn i Bjørnstjerne Bjørnsons gate og ut av byen i Holmestrandsveien på Rundtom.

Fra midten av 1960-tallet hadde bilstrømmen økt gradvis til en sammenhengende kø under store utfartshelger.

Motorveibrua holdt godt unna trafikken slik den lå med sine to felt til begynnelsen av 1990-tallet. Da økte bilbruken så mye at køene kom igjen. Drammensbrua ble et skjellsord. I hver eneste trafikksending på radio hørte man refrenget: «Og som vanlig kø på Drammensbrua». Ikke akkurat godt for omdømmet.

LES OGSÅ: 1974: Motorveibrua vokste fram
 

Kuttet snoren

Folk sto som sild i tønne over hele brua for å få et glimt av kronprins Harald og kronprinsesse Sonja på åpningsdagen. Med en sølvbeslått tollekniv kuttet kronprins Harald båndet.

– Siden kronprinsessen og jeg pleier å feriere på Tjøme er vi også personlig glade for at vi nå har fått denne parsellen av E 18, sa han.

«Broen over Kwai»

Drammen Brannvesens musikkorps spilte marsjen «Broen over Kwai» og den aller første bilen kunne rulle over det mest dominerende bygget i Drammens-gryta – motorveibrua.

«Et smykke rundt Drammen hals», skal tidligere veisjef Svein Nesje ha kalt motorveibrua, som ble bygget med ny teknikk, en gigantisk glideforskaling som klarte 100 meter bru på 14 dager. 

Bompenger

Med brua og nye fire felts E18 fra Oslo, var et av de største veiprosjekter på Østlandet sluttført. Hele hele veiprosjektet hadde ikke vært mulig uten bomstasjonen på Kjellstad.

Den gang var Kjellstadbommen den største bomstasjonen i Nord-Europa, et anlegg som hadde vyer og løsninger som har blitt en modell for senere bomstasjoner og for finansiering av nye veier i hele landet.

Den unge ordføreren

Erik Dalheim var ordføreren som etter kommunevalget i 1975 kom ut fra «det store intet», og tok på seg ordførerkjedet. Han overtok etter Hagbart Kylland etter at han fire år tidligere hadde fått flest stemmer ved valget.

Etter valget hadde Arbeiderpartiet 33 representanter i bystyret, SV hadde 3, Høyre 24, KrF 7, Sp 1 og Det nye Folkepartiet 1. Inntil 1975 hadde sosialistene i det sittende bystyret et flertall på 11, nå var det redusert til 3.

La oss legge til at Erik Dalheim raskt ble en dyktig og populær ordfører. Han var ikke bare Arbeiderpartiets ordfører, men hele byens.

SE VIDEO:

Kommentarer til denne saken