DRAMMEN: Drammenser Kaja Høglund (27) gikk for drømmen og satset alt på bærekraftig mote sommeren 2020 - med sitt eget firma Murlong Cres der hun sto for alt selv. Fra design av stoff og klesplaggene til sying, salg, pakking, sending - og markedsføring.

– Det er alltid jobb. Da jeg var på ferie i helgen tok jeg med et plagg så jeg kunne ta bilder på et par forskjellige locations, forklarer designeren fra Drammen.

Men i høst ble etterspørselen etter plaggene hennes så stor at «en-kvinne-bedriften» måtte gjøre store endringer:

– Nå har jeg begynt å produsere litt i fabrikk også. Det ble så stor etterspørsel at jeg ikke klarte å levere, jeg måtte stengte butikken en lengre periode. Det har vært slitsomt, innrømmer gründeren.

Spesielt etter samarbeidet med den amerikanske influenseren Mina Marlena, som startet i sommer, begynte bestillingene å renne inn fra hele verden.

-

LES ALLE SAKENE HER

Tips oss: dt24@dt.no

Vil investere i bedriften

Men den unge gründeren legger ikke bort symaskinen helt likevel:

– Jeg kommer til å sy når jeg lager nye ting, men det blir ikke masseproduksjon med masse stoff overalt i leiligheten, ler hun.

I halvannet år har hun stått for alt selv og jobbet lange dager - alle dager i uka. Nå har den ledige tiden hun har fått i det siste gjort at hun har skaffet seg en vanlig jobb i tillegg til gründervirksomheten. Ifølge Høglund er ikke det fordi det går dårlig med eget firma, men for å være litt lur.

– Når man starter for seg selv må man få det til å gå rundt med én gang. Og det kan gjøre at man tar forhastede avgjørelser og stresser litt. Jeg ville ta et steg tilbake og være sikker på at alt gjøres riktig. Nå kan jeg investere det jeg får inn i bedriften min, sier hun.

Men den unge designeren drømmer om at klesmerket skal fortsette å vokse:

– Etter at jeg startet Murlong Cres kjenner jeg meg mye mer tilfredsstilt. Det er ikke viktigst at det blir det største merket i verden, men jeg bryr meg skikkelig om det. Det er gøy å være kreativ og bringe det til liv.

Les også

De satset da samfunnet var nedstengt: – Har ikke tatt ut lønn

Villig til å ofre litt

– Hvilke egenskaper mener du er viktige å ha som gründer?

– Man må være villig til å ofre litt. Du kan ikke tro at man ikke må betale penger for å teste noe for eksempel. Og du må ofre tid. Kanskje vennene skal et sted, men du må være hjemme for å jobbe. Det må du være villig til, sier hun og fortsetter:

– Også må man ha stå på-vilje og ikke gi seg. Det kommer gode og dårlige perioder.

Noe jeg kan kalle mitt

Tokmac Nguen (28) spiller til daglig fotball for den ungarske toppklubben Ferencváros og bor i Budapest. Men drammenseren har også nylig lansert sitt eget klesmerke, Trust Few Clothing.

– Det startet med at jeg ble lei av å gå i de samme tingene som jeg har gått i hele livet. Hvor mye koster det å lage noe kult som jeg kan kalle mitt, som jeg stolt står bak og kan gå i? forteller 28-åringen.

Dette er et par år siden, og siden har mye tid gått med til å finne riktig kvalitet for klærne. Da Nguen begynte å gå i klærne han hadde utviklet, la folk etter hvert merke til det og stilte spørsmål om hvilket merke det var.

– Det var noe jeg gjorde for meg selv egentlig, men så var responsen så bra fra gutta. Jeg ble pusha til å la det være tilgjengelig for alle. Så utvikla det seg videre, forteller han.


Drammenseren fikk venner til å teste klærne også, og for ett år siden gikk han inn for å investere i eget klesmerke. Mye tid og penger har gått med i oppstarten, men hvor mye vil han ikke si.

– Det har vært dyrere enn jeg trodde det skulle være.

Merket ble nylig lansert, og han forteller at han er ganske rolig rundt det hele. Han synes det er kult hvis noen liker det, men forteller at det ikke forandrer så mye for han hvis det ikke skulle være tilfelle.

– Først og fremst handler det om å tørre, og satse på det. Samme hva folk synes. Så lenge du synes det er kult.

Lillebror Emanuel Kot fronter klærne som modell på bildene, mens fetteren Alier Ajak står bak kamera og er creative director med ansvar for nettbutikk og sosiale medier.

Musiker med moteinteresse

Mikkel Christiansen (29) er kanskje mest kjent for musikken og for å være én av to i duoen Broiler. Men Christiansen bruker like mye tid på noe helt annet, nemlig å designe plagg til samarbeidet han har med klesmerket Calimera Apparel.

Han forteller at han alltid har vært interessert i mote, og jobbet to år i klesbutikk før musikkarrieren tok av.

Det var i 2019 Christiansen startet samarbeidet med det trønderske klesmerket til Haakon Strømsnes. Det hele startet med velurhettegensere.

– De solgte ut på noen minutter bare, så da tenkte vi at dette kan vi gjøre mer av, og derfra har vi jobbet sammen. Det har blitt en merkevare.

Gjestekolleksjonen fikk navnet Mio x Calimera.

– Vi ble ganske overraska over at så mange vil ha noe så spesielt som velurhettegensere, sier Christiansen, som opplyser at de nå har solgt rundt 11.000 eksemplarer.

I etterkant av kolleksjonsamarbeidet har de to også startet en annen bedrift sammen hvor de lager nøkkelringer.

Hvorfor gjør du det?

Egentlig fordi jeg synes det er gøy å lage ting. Å ha ideer og se dem komme til live er noe av det morsomste. Sånn er det i musikk også, å se ideer bli til noe fysisk, sier han.

Men Christiansen poengterer også at det er for å drive butikk at han designer klær og starter eget selskap.

Jeg hadde flaks, mange i musikkbransjen sleit da koronaen kom, men da tjente vi plutselig penger. Det redda meg. Jeg var heldig med timingen, mener han.

Ser 29-åringen noen som har på seg klærne han har designet, går han som regel bort, hilser og sier takk for handelen.

Drivkraften er å gå tilfeldig på gata i en by, og se om noen har det på.

Ekspertenes beste tips

Lisbeth Torkildsen er rådgiver i Gründerboost, en gratis tjeneste for folk som har lyst til eller er i startfasen med å etablere egen bedrift. Hun mener noe av det viktigste for unge gründere er følgende:

– Du må virkelig ville og ønske det, du må ha den gløden. Du må tro så mye på dette at du er villig til å ha det ganske tungt, for det er tungt å starte. Det gjelder blant annet økonomisk, sier hun, og fortsetter:

– Og så må det være noen kunder som vil kjøpe produktene eller tjenesten du har.

Å starte opp i motebransjen med å produsere og designe selv er også et langt lerret å bleke, mener Torkildsen.

– Du trenger kapital, gode kontakter og nettverk, ha så lyst til å starte at du tåler nedturer og at det muligens tar mye lengre tid enn du tenkte.

Thomas Hoholm leder institutt for strategi og entreprenørskap på BI. Han forteller at trenden med unge gründere lenge har vært økende.

– Mange faktorer kan spille inn på dette, kanskje særlig at entreprenørskap har blitt et respektabelt og spennende valg for unge mennesker, som får mye fokus i media.

Instituttlederen mener unge gründere bør være klar over dette hvis de vil satse:

– Det å satse som gründer kan være utrolig gøy, spennende og samtidig krevende. Det kan bli en viktig erfaring i livet, og om man lykkes har man jo styring på egen arbeidssituasjon samtidig som man skaper økonomiske og andre verdier i samfunnet.

Hoholm oppfordrer til å ha et bevisst forhold til risiko.

– Sjansene for å mislykkes er klart til stede, mange nystartede selskaper kommer ikke ordentlig ut av startblokka. Men fallhøyden trenger ikke være så stor dersom man holder orden på økonomien underveis og har god kontakt med leverandører og partnere.

Fire tips til unge gründere

Tips fra Thomas Hoholm, leder institutt for strategi og entreprenørskap på BI:

  1. Test din egen motivasjon: Er du villig til å legge inn stor arbeidsinnsats for relativt lite penger i begynnelsen? Er prosjektet noe du brenner for å realisere? Kan du mobilisere gode hjelpere i nettverket ditt?
  2. Test idéen din: Snakk med andre som ikke er redde for å være ærlige med deg. Folk fra bransjen, eller folk med andre verdifulle erfaringer. Ikke vær så redd for at noen skal stjele idéen din, da går du ofte glipp av verdifulle tilbakemeldinger. Idéen kommer antakelig til å endre seg underveis.
  3. Bygg enkle prototyper av produktet/tjenesten din slik at du kan teste det med potensielle og reelle kunder så raskt og ofte som mulig, helst før du har investert alle sparepengene. Hva er det de verdsetter med idéen? Det kan ofte være noe helt annet enn du trodde. Hvor raskt og smart kan du videreutvikle produktet basert på tilbakemeldinger?
  4. Lær deg litt enkel økonomi og strategi: Når kommer kostnadene og når kommer inntektene, og hvordan skal du overleve i mellomtiden? Hvilke bedrifter kan du samarbeide med, og hvordan ser konkurransen ut? Hvordan utvikle en forretningsmodell som fungerer?