Når skal de folkevalgte i Drammen utfordre Bane Nor?

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Tidligere ordfører Tore Opdal Hansen går i Drammens Tidende 28. september kraftig ut mot Bane Nors planer om togparkering på Sundland.

Et så verdifullt byutviklingsområde kan ikke brukes til parkering av tog. Dessuten er dette et brudd på en avtale fra 2012 om Sundland mellom Drammen kommune og henholdsvis Bane Nor og Bane Nor Eiendoms organisatoriske forgjengere.

Bane Nor må være et selskap som holder avtaler, understreker Opdal Hansen. Jeg er helt enig med Drammens tidligere ordfører. Men også andre er ført bak lyset gjennom dette avtalebruddet, blant annet boligkjøpere i Proffen Hageby.

Én ting er å få en togparkering som nabo. Verre er det at den videre utvikling av området risikerer å stoppe opp. Et boligområde med svært gode bokvaliteter er i ferd med å reduseres til en hageflekk ute i brakkområde. Dette er ille for både byutviklingen i Drammen og oss som bor her.

Undertegnede og kona sto tidligere i sommer fram i Drammens Tidende og uttrykte at vi følte oss lurt av Bane Nor Eiendom som ikke informerte om togparkeringsplanene da vi skrev under kontrakt om bolig i Proffen Hageby ved årsskiftet 2017/2018.

Det interne planarbeidet hadde da kommet ganske langt. Utviklingsdirektør Morten Austestad i Bane Nor Eiendom uttalte da at de hadde vært pliktig til å opplyse boligkjøperne om togparkeringen hvis det hadde vært et vedtak om det, og «vi kjenner ikke til noe mer enn andre eiendomsselskap», sier han til avisa.

Det framstår som nesten utrolig hvis ikke Bane Nor og Bane Nor Eiendom tidlig i prosessen diskuterte en togparkering til en milliard kroner inne i et av Bane Nor Eiendoms største utbyggingsområder, og som i tillegg innebærer et brudd på en fersk avtale med en så viktig aktør som Drammen kommune.

Og Bane Nor Eiendom må også ha vært kjent med det samme som Bane Nor allerede da kommuniserte til Drammen kommunes administrasjon, nemlig at Sundland er deres foretrukne alternativ og at de vil bruke innsigelseskortet hvis de ikke får det som de vil.

Det er lite tillitvekkende at ikke boligkjøperne i Proffen Hageby ble informert om disse planene ved inngangen til 2018, slik at de kunne ha gjort et informert valg. Sannsynligvis kjente heller ikke eiendomsmegler til dette, men Bane Nor Eiendom gjorde det.

Utviklingsdirektør Austestad uttalte også i samme forbindelse at: «Vi har ingen garantier for hva fremtidige planer kan bli. Det er det politikerne i Drammen som bestemmer». Austestad vet godt at i denne og lignende saker bruker Bane Nor innsigelseskortet hvis de ikke får det som de vil, og da er det ikke lenger politikerne i Drammen som bestemmer. Austestad forsøker å spille ansvaret og den moralske Svarte-Per over på Drammens politikere. Jeg regner med at de ikke finner seg i det.

Bane Nor Eiendom forsøker nå å selge 66 boliger tett på den planlagte togparkeringen til priser vi ikke har sett utenfor bykjernen i Drammen før. Det er ikke bare alfaleiligheten til 15,7 millioner kroner som sprenger alle grenser, men også leiligheter til 11,2 mill., 13,5 mill. og 14,6 mill. – og rekkehus, eller såkalte byhus – fra 8,6 til 11,2 millioner kroner. Gjennomsnittlig kvadratmeter-pris for leilighetene er 79.000 kroner og 60.400 for rekkehusene.

Til å selge boligene bruker BN Eiendom en megler fra Fredrikstad. Han er også ført bak lyset. Han kjente heller ikke til Bane Nors planer og uttaler til Drammens Tidende: «For oss ble dette sjokkartet. Vi hadde fått beskjed om noe annet.» Han har fått et uselgelige prosjekt i fanget og har kun klart å selge tre av 66 boliger på tre måneder.

Det tragiske er at dermed risikerer hele utviklingen av Sundland å stoppe opp. Dette skyldes at Bane Nor-systemet skyter seg i den ene foten ved å anlegge en togparkering i kanten av et stort byutviklingsområde de selv ønsker å utvikle. De skyter seg i den andre foten ved å prise de nye boligene til Oslo-nivå, og de skyter seg selv i hodet ved å bryte avtaler, unnlate å informere boligkjøpere, bedrive feilinformasjon og ansvarsforskyvning over på Drammens politikere.

Jeg er enig med Drammens tidligere ordfører: Bane Nor og deres eiendomsselskap har sporet av, og at her må de folkevalgte i Drammen hjelpe til.

For egen regning vil jeg tilføye at noen bør i tillegg også snakke med samferdselsminister Hareide. Dette dreier seg om noe langt mer enn en togparkering. Dette dreier seg om noe så grunnleggende som moral hos, og tillit til, offentlige myndigheter og selskaper.

Les også:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken